منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 894
:: کل نظرات : 1

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 2
:: تعداد اعضا : 24

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 40
:: باردید دیروز : 16
:: بازدید هفته : 390
:: بازدید ماه : 1298
:: بازدید سال : 3271
:: بازدید کلی : 102891
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
سه شنبه 29 / 2

 

داستان ضرب المثل, بستن دهان مردم

هر گاه کسی از عیب جویی و خرده گیری دیگران در مورد اعمال و رفتار خود احساس تألم و ناراحتی کند عبارت بالا از باب دلجویی و نصیحت گفته می شود تا رضای وجدان و خشنودی خالق را وجهۀ نظر و همت قرار دهد و به گفتار و انتقادات نابجای عیب جویان و خرده گیران واقعی ننهد و در کار خویش دلسرد و مأیوس نگردد.

اکنون ببینیم این عبارت مثلی از کیست و چه واقعه ای آن را بر سر زبانها انداخته است.بعضی از داستان نویسان عبارت مثلی بالا را از ملانصرالدین می دانند در حالی که ملانصرالدین و یا ملانصیرالدین یک شخصیت افسانه ای است که هنوز وجود تاریخی وی مشخص نگردیده و به عقیدۀ صاحب ریحانة الادب، این کلمه ظاهراً از تخلیط نام چند تن از هزل گویان و لیطفه پردازان بوده است. حقیقت مطلب این است که ذوق لطیف ایرانی از یکی از مواعظ و نصایح حکیمانه لقمان به فرزندش استفاده کرده آن را به شکل و هیئت عنوان این مقاله در افواه عمومی مصطلح گردانیده است.

تاریخچۀ احوال و آثار این حکیم متفکر و خاموش و پاک و نهاد در مقالۀ لقمان را حکمت آموختن مذکور افتاد که خوانندۀ محترم می تواند به مقالت مزبور در این کتاب مراجعه کند. لقمان حکیم را نصایح آموزنده ای است که اگرچه روی سخن با فرزند دارد ولی مقصودش جلب توجه عمومی است تا نیک و بد را بشناسند و زشت و زیبا را از یکدیگر تمیز دهند.

یکی از نصایح حکیمانۀ لقمان به فرزندش این بود که در اعمال و رفتارش صرفاً خشنودی خالق و رضای وجدان را منظور دارد. از تمجید و تحسین خلق مغرور نشود و تعریض و کنایۀ عیب جویان و خرده گیران را با خونسردی و بی اعتنایی تلقی کند. پسر لقمان که چون پدرش اهل چون و چرا بود برای اطمینان خاطر شاهد عینی خواست تا فروغ حکمت پدر از روزنۀ دیده بر دل و جانش روشنی بخشد.

چون نویسندۀ دانشمند آقای صدر بلاغی در این مورد حق مطلب را به خوبی ادا کرده است علی هذا بهتر دانستیم که دنبالۀ مطلب را در رابطه با ضرب المثل بالا به دست و زبان این روحانی گرانقدر بسپاریم:

«...لقمان گفت:«هم اکنون ساز و برگ سفر بساز و مرکب را آماده کن تا در طی سفر پرده از این راز بردارم.» فرزند لقمان دستور پدر را به کار بست و چون مرکب را آماده ساخت لقمان سوار شد و پسر را فرمود تا به دنبال او روان گشت. در آن حال بر قومی بگذشتند که در مزارع به زراعت مشغول بودند. قوم چون در ایشان بنگریستند زبان به اعتراض بگشودند و گفتند:«زهی مرد بی رحم و سنگین دل که خود لذت سواری همی چشد و کودک ضعیف را به دنبال خود پیاده می کشد.»

«در این هنگام لقمان پسر را سوار کرد و خود پیاده در پی او روان شد و همچنان می رفت تا به گروهی دیگر بگذشت. این بار چون نظارگان این حال بدیدند زبان اعتراض باز کردند که:«این پدر مغفل را بنگرید که در تربیت فرزند چندان قصور کرده که حرمت پدر را نمی شناسد و خود که جوان و نیرومند است سوار می شود و پدر پیر و موقر خویش را پیاده از پی همی ببرد.» در این حال لقمان نیز در ردیف فرزند سوار شد و همی رفت تا به قومی دیگر بگذشت. قوم چون این حال بدیدند از سر عیب جویی گفتند:«زهی مردم بی رحم که هر دو بر پشت حیوانی ضعیف برآمده و باری چنین گران بر چارپایی چنان ناتوان نهاده اند در صورتی که اگر هر کدام از ایشان به نوبت سوار می شدند هم خود از زحمت راه می رستند و هم مرکبشان از بارگران به ستوه نمی آمد.»

«دراین هنگام لقمان و پسر هر دو از مرکب به زیر آمدند و پیاده روان شدند تا به دهکده ای رسیدند. مردم دهکده چون ایشان را بر آن حال دیدند نکوهش آغاز کردند و از سر تعجب گفتند:«این پیر سالخورده و جوان خردسال را بنگرید که هر دو پیاده می روند و رنج راه را بر خود می نهند در صورتی که مرکب آماده پیش رویشان روان است، گویی که ایشان این چارپا را از جان خود بیشتر دوست دارند.»

«چون کار سفر پدر و پسر به این مرحله رسید لقمان با تبسمی آمیخته به تحسر فرزند را گفت: این تصویری از آن حقیقت بود که با تو گفتم و اکنون تو خود در طی آزمایش و عمل دریافتی که خشنود ساختن مردم و بستن زبان عیب جویان و یاوه سرایان امکان پذیر نیست و از این رو مرد خردمند به جای آنکه گفتار و کردار خود را جلب رضا و کسب ثنای مردم قرار دهد می باید تا خشنود وجدان و رضای خالق را وجهۀ همت خود سازد و در راه مستقیمی که می پیماید به تمجید و تحسین بهمان و توبیخ و تقریع فلان گوش فرا ندهد.»


:: بازدید از این مطلب : 1011
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
دو شنبه 28 / 2

 

دریغا که دولتش مستعجل بود ونعمت وسعادت همرهیش برهمگان خزان یافت

دل به حضور تو چه مسرور بود ایل به وجود توچه مغرور بود

دولت ودرویش همه یک جور حیف ازاین دولت که چه پرشور بود

رفتنت ازدولت واز ایل وتبار زود بود

اری بزرگ بود واز اهالی امروز وباتمام افق های باز نسبت داشت ولحن اب وزمین راچه خوب می فهمید .

گرچه مرگ وزندگی دوامر وجودی هستند وخالق توانا به مشیت حکیمانه خود هردورا باهم افرید وباهم معنا کرد اما وقتی مردان بزرگ وغیرتمند که پایه ها وستونهای استوار خیمه ی ایل اند،سربرخاک می نهند ،مردانی که تکیه گاه،بزرگ وپژواک صفا ومعرفت ورادمردبخشنده ومجلس ارای با سخاوتند،داوران ومصلحانی که دغدغه انهااصلاح ذات البین ومصداق(فاصلحوبین اخویکم وفالف بین قلوبهم)بودند وعلی رغم عمر کوتاه شناسنامه ی تجربه تاریخ وتدبیر پیران ونیاکان رابا تاسی از انبیاءعظام وائمه اطهار برتارک ایل می نشاندند ولقب نعم العبد ومصلح می گیرند ،ازفرش زمین به عرش برین پرواز می کنند ودر ملکوت خدا ارام می گیرند (یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه)

دلیر مردانی که درکاروان سالارقافله حقیقت وراهنمای عزت ومروارید درخشان وچراغ منور سرزمین ایل ودیار خود می باشند ،در طوفان محنت افرین فراق به خاموشی می گرایند باید گفت

عقاب اسمان پرواز، اقلیم سرافرازی کجا برخاک دردالود غم می گسترد پررا

وچه نیکو ایل سرافراز میرسالاری وهمه اشنایان وبستگان در روز وداع بابزرگمرد ایلمانمرحوم سید حمزه موسوی حماسه ی غم واندوه افریدندودریای اشک روان داشتند ومی گفتند

به مرگ دلیران کنیم سینه چاک که رفتند یکایک در زیر خاک

کشیم آه سوزان بسی دردناک زمرگ عزیزان خفته در زیر خاک

اری مردی به بلندای قامت عشق وبه وسعت دامنه ی امکان از ورای طراز شعر بودن به سر کتاب معانی زندگی امد بی انکه به ادراک وجودش باز پرسیم شتابان از گذرهستی گذشت وبه انسوی جوهر اندیشه رسید چه انتظار بی فرجامی وچه تفکر بی انجامی .که اورادیدیم ،شناختیم ودریافتیم وعمری در سایه اش بودیم اما افسوس.............ناگهان چه زود دیرشد

ایل بزرگ سادات میرسالاری امروز با یکی از ارکان وستونهای محکم ایل وداع جانسوز نمود این مصیبت بزرگ رابه همه ی هم تباران وخانواده معظم مرحوم سید حمزه موسوی(میرسالاری)تسلیت می گوییم


:: بازدید از این مطلب : 1033
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
دو شنبه 28 / 2

خیلی دلمان گرفته ، مثل همون لحظه ای که پرنده ی در قفس اسیر ، با نگاه معصومانه خود به پرنده هایی که در آسمان آزادانه پرواز

میکنند چشم دوخته است

دلمان گرفته ، مثل لحظه تلخ غروب ، مثل لحظه سوختن پروانه ، مثل سالها چشم انتظار محمد بودن ،مثل لحظه شکستن یک قلب تنها...

هوا ، هوای ابریست ، هوای دلگیریست ...میخواهیم گریه کنیم ، میخواهیم بباریم ...

شاید این تنها راه برای آروم کردن احساسمان باشه...

دلتنگیم ، میباریم ...

میباریم و به یاد می آوریم جسد در خون غلطان شهیدانمان سیدمحمد و............، چهل روز سخت و نفسگیری که گذروندیم...

پس تموم میکنیم

و دوباره ادامه میدهیم

خدایا

خدایا چهل روز کمکمان کردی و پناهمان بودی

ممنونیم

اما ما برای یه عمر میخاهیم پناهمان باشی...کمکمان کن...

و...

چه زیبا گفت شاملو

خوشا رها کردن و رفتن!

خوشا پر کشیدن، خوشا رهایی، خوشا اگر نه رها زیستن، مردن به رهایی!

و

اکنون لحظه ی رهایی من است ...

و

تو! خدانگهدارت

بدینوسیله به اطلاع عموم میرسانیم

مراسم چهلمین روز درگذشت مرحوم حاج سید ابراهیم میرسالاری بزرگمرد سادات وابوشهید سید محمد میرسالاری

درروزپنجشنبه مورخ 2/3/92 ازساعت 17 تا 22 به صرف شام در مسجد روستای بردخیمه  با قرائت دعای پرفیض کمیل ومداحی منعقد می گردد.شرکت شما سروران گرامی تسلی بخش خاطر بازماندگان خواهد بود.

 

 


:: بازدید از این مطلب : 602
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
پنج شنبه 24 / 2


 

 

فرزند مرحوم شاه آبادی استاد حضرت امام نقل می‌کند که روزی یک سرهنگ رژیم طاغوت در حمام عمومی زبان به طعن و تمسخر مرحوم شاه‌آبادی گشود و به ایشان اهانت کرد. مرحوم شاه‌آبادی از این کار او خیلی ناراحت شدند اما چیزی نگفتند و به راه خودشان ادامه دادند. فردای آن روز مرحوم شاه‌آبادی در هنگام تدریس، صدای عده‌ای که جنازه‌ای را حمل می‌کردند شنیدند. پرسیدند: چه خبر شده است؟ اطرافیان جواب دادند: آن سرهنگی که دیروز به شما اهانت کرد، وقتی از حمام بیرون آمد، سر زبانش تاول زد و درد آن هر لحظه بیشتر شد و معالجه دکترها هم سودی نبخشید و در کمتر از 24 ساعت از دنیا رفت. بعدها مرحوم شاه‌آبادی هرگاه یاد این قضیه می‌افتادند، متأثر و ناراحت می‌شدند و می‌فرمودند: «ای کاش آن روز در حمام به او پرخاش می‌کردم و ناراحتی خود را بروز می‌دادم تا گرفتار نشود.» عارف کامل/ص20)



پروردگار مهربان، ذره‌ای اهانت به اولیاءالله را تحمل نمی‌کند. لذا در روایت دارد به همۀ مردم احترام بگذار، مبادا در بینِ مردم یک نفر از اولیای خدا باشد که تو او را نشناسی‌ و به او بی‌حرمتی کنی. (إِنَّ اللَّهَ أَخْفَى وَلِيَّهُ فِي عِبَادِهِ فَلَا تَسْتَصْغِرَنَّ عَبْداً مِنْ عَبِيدِ اللَّهِ فَرُبَّمَا يَكُونُ وَلِيَّهُ وَ أَنْتَ لَا تَعْلَم -الخصال/ج1/ص209

:: بازدید از این مطلب : 844
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
پنج شنبه 24 / 2

 

 

 

دعا و نیایش
فضیلت و اعمال ماه مبارك رجب

ماه رجب و ماه شعبان و ماه رمضان شرافت زیادی دارند و در فضیلت آنها روایات بسیاری وارد شده است. از حضرت رسول (صلى الله علیه و آله) روایت شده كه: ماه رجب ماه بزرگ خدا است و ماهى در حرمت و فضیلت به آن نمى‏رسد و جنگیدن با كافران در این ماه حرام است و رجب ماه خدا است و شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امت من است كسى كه یك روز از ماه رجب را روزه بگیرد، موجب خشنودى خدای بزرگ می‌گردد و غضب الهى از او دور می گردد و درى از درهاى جهنم بر روى او بسته گردد.

از حضرت موسى بن جعفر(علیهماالسلام) روایت شده است كه: هر كس یك روز از ماه رجب را روزه بگیرد، آتش جهنم یك سال، از او دور شود و هر كس سه روز از آن را روزه بگیرد بهشت بر او واجب می گردد.

 

 

و همچنین فرمود كه: رجب نام نهرى است در بهشت که از شیر سفیدتر و از عسل شیرین‏تر است. هر كس یك روز از رجب را روزه بگیرد البته از آن نهر بیاشامد.

از امام صادق(علیه السلام) روایت است كه حضرت رسول اکرم( صلى الله علیه و آله) فرمود كه: ماه رجب ماه استغفار امت من است پس در این ماه بسیار طلب آمرزش كنید كه خدا آمرزنده و مهربان است و رجب را "أصب" مى‏گویند زیرا كه رحمت خدا در این ماه بر امت من بسیار ریخته مى‏شود پس بسیار بگوئید: «أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ».

ابن بابویه از سالم روایت كرده است كه گفت: در اواخر ماه رجب كه چند روز از آن مانده بود، خدمت امام صادق(علیه السلام)رسیدم. وقتی نظر مبارك آن حضرت بر من افتاد فرمود كه آیا در این ماه روزه گرفته‏اى؟ گفتم نه والله اى فرزند رسول خدا. فرمود كه آنقدر ثواب از تو فوت شده است كه قدر آن را به غیر از خدا كسى نمى‏داند به درستى كه این ماهى است كه خدا آن را بر ماه‌هاى دیگر فضیلت داده و حرمت آن را عظیم نموده و گرامی داشتن روزه دار را در این ماه بر خود واجب گردانیده است.

پس گفتم یابن رسول الله اگر در باقیمانده این ماه روزه بدارم آیا به بعضى از ثواب روزه‏داران آن نائل مى‏گردم؟ فرمود: اى سالم هر كس یك روز از آخر این ماه را روزه بدارد خدا او را ایمن گرداند از شدت سكرات مرگ و از هول بعد از مرگ و از عذاب قبر و هر كس دو روز از آخر این ماه را روزه بگیرد از صراط به آسانى بگذرد و هر كس سه روز از آخر این ماه را روزه بگیرد ایمن گردد از ترس بزرگ روز قیامت و از شدت‌ها و هول‌هاى آن روز و برات بیزارى از آتش جهنم به او عطا كنند. و بدان كه براى روزه ماه رجب فضیلت بسیار وارد شده است و روایت شده كه اگر شخصی قادر بر آن نباشد هر روز صد مرتبه این تسبیحات را بخواند تا ثواب روزه آن را دریابد: سُبْحَانَ الْإِلَهِ الْجَلِیلِ سُبْحَانَ مَنْ لا یَنْبَغِى التَّسْبِیحُ إِلا لَهُ سُبْحَانَ الْأَعَزِّ الْأَكْرَمِ سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزََّ وَ هُوَ لَهُ أَهْلٌ .

دعا و نیایش

اعمال مشترك ماه مبارک رجب

اینها اعمالی است كه انجام دادن آنها متعلق به همه ماه است و اختصاصى به روز معینی ندارد و آن چند مورد است :

1- در تمام ایام ماه رجب دعای ذیل را که روایت شده امام زین العابدین(علیه السلام) در حجر در غره خواندند، خوانده شود:

"یَا مَنْ یَمْلِكُ حَوَائِجَ السَّائِلِینَ وَ یَعْلَمُ ضَمِیرَ الصَّامِتِینَ لِكُلِّ مَسْأَلَةٍ مِنْكَ سَمْعٌ حَاضِرٌ وَ جَوَابٌ عَتِیدٌ اللَّهُمَّ وَ مَوَاعِیدُكَ الصَّادِقَةُ وَ أَیَادِیكَ الْفَاضِلَةُ وَ رَحْمَتُكَ الْوَاسِعَةُ فَأَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّىَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَقْضِىَ حَوَائِجِى لِلدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَىْ‏ءٍ قَدِیرٌ ."

2- دعایی را كه از امام صادق(علیه السلام) روایت شده، خوانده شود:

«خَابَ الْوَافِدُونَ عَلَى غَیْرِكَ وَ خَسِرَ الْمُتَعَرِّضُونَ إِلا لَكَ وَ ضَاعَ الْمُلِمُّونَ إِلا بِكَ وَ أَجْدَبَ الْمُنْتَجِعُونَ إِلا مَنِ انْتَجَعَ فَضْلَكَ بَابُكَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبِینَ وَ خَیْرُكَ مَبْذُولٌ لِلطَّالِبِینَ وَ فَضْلُكَ مُبَاحٌ لِلسَّائِلِینَ وَ نَیْلُكَ مُتَاحٌ لِلْآمِلِینَ وَ رِزْقُكَ مَبْسُوطٌ لِمَنْ عَصَاكَ وَ حِلْمُكَ مُعْتَرِضٌ لِمَنْ نَاوَاكَ عَادَتُكَ الْإِحْسَانُ إِلَى الْمُسِیئِینَ وَ سَبِیلُكَ الْإِبْقَاءُ عَلَى الْمُعْتَدِینَ اللَّهُمَّ فَاهْدِنِى هُدَى الْمُهْتَدِینَ وَ ارْزُقْنِى اجْتِهَادَ الْمُجْتَهِدِینَ وَلا تَجْعَلْنِى مِنَ الْغَافِلِینَ الْمُبْعَدِینَ وَ اغْفِرْ لِى یَوْمَ الدِّینِ .»

3- از امام صادق (علیه السلام) روایت شده كه در ماه رجب این خوانده شود:

«اللَّهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ صَبْرَ الشَّاكِرِینَ لَكَ وَ عَمَلَ الْخَائِفِینَ مِنْكَ وَ یَقِینَ الْعَابِدِینَ لَكَ اللَّهُمَّ أَنْتَ الْعَلِىُّ الْعَظِیمُ وَ أَنَا عَبْدُكَ الْبَائِسُ الْفَقِیرُ أَنْتَ الْغَنِىُّ الْحَمِیدُ وَ أَنَا الْعَبْدُ الذَّلِیلُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ امْنُنْ بِغِنَاكَ عَلَى فَقْرِى وَ بِحِلْمِكَ عَلَى جَهْلِى وَ بِقُوَّتِكَ عَلَى ضَعْفِى یَا قَوِىُّ یَا عَزِیزُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الْأَوْصِیَاءِ الْمَرْضِیِّینَ وَ اكْفِنِى مَا أَهَمَّنِى مِنْ أَمْرِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.»

قابل توجه است که ادعیه دیگری نیز برای این ماه عزیز ذکر شده است که می‌توانید به مفاتیح الجنان مبحث اعمال ماه رجب رجوع نمایید .

4- از حضرت رسول اکرم(صلى الله علیه و آله) روایت شده كه: هر كس در ماه رجب صد مرتبه بگوید: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِى لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَحْدَهُ لا شَرِیكَ لَهُ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ» و آن را به صدقه ختم فرماید حق تعالى براى او به رحمت و مغفرت و كسى كه چهار صد مرتبه بگوید بنویسد براى او اجر صد شهید عطا فرماید.

5- از نبی مکرم اسلام روایت است: كسى كه در ماه رجب هزار مرتبه "لا إِلَهَ إِلا اللهُ" بگوید خداوند عز و جل براى او صد هزار حسنه عطا کند و براى او صد شهر در بهشت بنا فرماید .

6- روایت است كسى كه در رجب در صبح هفتاد مرتبه و در شب نیز هفتاد مرتبه بگوید: "أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ" و پس از اتمام ذکر، دست‌ها را بلند كند و بگوید: "اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِى وَ تُبْ عَلَىَّ" اگر در ماه رجب بمیرد خدا از او راضى باشد و به بركت ماه رجب، آتش او را مس نكند .

7- در کل این ماه هزار مرتبه ذکر: أَسْتَغْفِرُ اللهَ ذَا الْجَلالِ وَ الْإِكْرَامِ مِنْ جَمِیعِ الذُّنُوبِ وَ الْآثَامِ " گفته شود؛ تا خداوند رحمان او را بیامرزد .

8- سید بن طاووس در اقبال از حضرت رسول اکرم(صلى الله علیه و آله) فضیلت بسیاری براى خواندن سوره قل هو الله أحد نقل کرده است که ده هزار مرتبه یا هزار مرتبه یا صد مرتبه در این ماه تلاوت شود. و نیز روایت كرده كه هر كس در روز جمعه ماه رجب صد مرتبه سوره قل هو الله أحد را بخواند براى او در قیامت نورى شود كه او را به بهشت بكشاند.

9- سید بن طاووس از حضرت رسول اکرم(صلى الله علیه و آله) روایت كرده كه: هر كس در روز جمعه ماه رجب، مابین نماز ظهر و عصر، چهار ركعت نماز بگزارد و در هر ركعت حمد یك مرتبه و آیة الكرسى هفت مرتبه و قل هو الله أحد پنج مرتبه بخواند، و سپس ده مرتبه بگوید: «أَسْتَغْفِرُ اللهَ الَّذِى لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ» حق تعالى براى او از روزى كه این نماز را گزارده تا روزى كه بمیرد هر روز هزار حسنه به او عطا فرماید، و او را به هر آیه‌ای كه خوانده شهرى در بهشت از یاقوت سرخ و به هر حرفى قصرى در بهشت از دُرّ سفید دهد و تزویج فرماید او را حورالعین و از او راضى شود .

10- سه روز از این ماه را كه پنجشنبه و جمعه و شنبه باشد روزه گرفته شود. زیرا كه روایت شده هر كس در یكى از ماه‌هاى حرام، این سه روز را روزه بدارد حق تعالى براى او ثواب نهصد سال عبادت بنویسد.

11- از حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) روایت شده است كه: هر كس در یك شب از شب‌هاى ماه رجب ده ركعت نماز به این نحو که در هر ركعت حمد و قل یا ایها الكافرون یك مرتبه و توحید سه مرتبه بخواند، خداوند گناهان او را می‌آمرزد.

 

هلال ماه

 

اعمال شب و روز اول ماه رجب

شب اول

این شب، شب شریفى است و در آن چند عمل وارد شده است .

1- وقتی هلال ماه دیده شد فرد بگوید:

اللَّهُمَّ أَهِلَّهُ عَلَیْنَا بِالْأَمْنِ وَ الْإِیمَانِ وَ السَّلامَةِ وَ الْإِسْلامِ رَبِّى وَ رَبُّكَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ.

و از حضرت رسول صلى الله علیه و آله منقول است كه چون هلال رجب را مى‏دید مى‏گفت: اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِى رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ بَلِّغْنَا شَهْرَ رَمَضَانَ وَ أَعِنَّا عَلَى الصِّیَامِ وَ الْقِیَامِ وَ حِفْظِ اللِّسَانِ وَ غَضِّ الْبَصَرِ وَلا تَجْعَلْ حَظَّنَا مِنْهُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ.

2- غسل.

حضرت رسول اکرم(صلى الله علیه و آله) فرموده‌اند: هر كس ماه رجب را درك كند و اول و وسط و آخر آن ماه را غسل نماید، از گناهان خود پاک می‌شود مانند روزى كه از مادر متولد شده است.

3- زیارت امام حسین علیه السلام .

4- بعد از نماز مغرب بیست ركعت، یعنی 10 تا دو رکعتی نماز گزارده شود. تا خود، اهل، مال و اولادش محفوظ بماند و از عذاب قبر در پناه باشد.

5- بعد از نماز عشاء دو ركعت نماز گزارده شود بدین نحو:

در ركعت اول حمد و ألم نشرح یك مرتبه و توحید سه مرتبه و در ركعت دوم حمد و ألم نشرح و توحید و معوذتین خوانده شود و پس از سلام، سى مرتبه لا إِلَهَ إِلا اللهُ بگوید و سى مرتبه صلوات بفرستد تا حق تعالى گناهان او را بیامرزد مانند روزى كه از مادر متولد شده است.

 

روز اول رجب

این روز، روز شریفى است و برای آن چند عمل ذکر شده است:

1- روزه .

روایت شده كه حضرت نوح (علیه السلام) در این روز به كشتى سوار شد و به كسانى كه همراه او بودند امر فرمود روزه بگیرند که هر كس این روز را روزه بگیرد، آتش جهنم یك سال از او دور شود .

2- غسل .

3- زیارت امام حسین علیه السلام.

از امام جعفر صادق(علیه السلام) روایت شده است که: هر كس امام حسین (علیه السلام) را در روز اول رجب زیارت کند، خداوند او را بیامرزد. البته قابل ذکر است که زیارت از راه دور هم مورد قبول است ان شاء الله.

 

التماس دعا


:: بازدید از این مطلب : 660
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
پنج شنبه 24 / 2

رسول اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم می فرمایند:
- محبت علی علیه السّلام حسنه ایست که هیچ گناهی به آن زیان نمی رساند، و دشمنی علی علیه السّلام گناهی است که حسنه ای برای جبران آن سودمند نیست.۱

- سوگند به آن که مرا به حق برانگیخته است، خداوند هیچ کار نیکی را از بنده ای نمی پذیرد، تا از محبت علی بن ابیطالب علیه السّلام او سؤال کند.۲

- دوستی علی بن ابیطالب علیه السّلام بدیها را از بین می برد، همچنانکه آتش هیزم را از بین می برد.۳

- آغاز پرونده مؤمن، دوستی علی بن ابیطالب علیه السّلام است.۴

رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم به علی علیه السّلام فرمود: دوستی تو، ایمان و دشمنی تو، کفر است و اول کسی که داخل بهشت می شود، دوستدار تو و اول کسی که داخل دوزخ می شود، دشمن تو است.۵

پیامبر خدا به
علی علیه السّلام فرمود: ای علی! تنها آنکه ولادتش پاک است تو را دوست می دارد و تنها کسی که ولادتش ناپاک است با تو دشمن است، جز مؤمن، کسی دوست تو نیست و جز کافر، کسی با دشمنی نمی کند.۶

لازم به ذکر است محبت، تبعیت و اطاعت را در پی دارد. نمی شود محبی را فرض کرد که مطیع نباشد.

در ماه رجب از خدا بخواهیم محبت، مودت و ولایت ما را با اطاعت و تبعیت قرین سازد.


:: بازدید از این مطلب : 581
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
پنج شنبه 24 / 2

السلام علیک یا امامزاده میرسالار(ع)

 

 

نمایش تصویر در وضیعت عادی نمایش تصویر در وضیعت عادی نمایش تصویر در وضیعت عادی

سیدحبیب الله مقدسی سیدعلی دادهاشمی سیدغلام الهیاری

 

نمایش تصویر در وضیعت عادی نمایش تصویر در وضیعت عادی

سیدعبدالعلی آشوب سیدخدایارهاشمی

نمایش تصویر در وضیعت عادی نمایش تصویر در وضیعت عادی

سیدرضاحاتمی سیدجوادهاشمی


:: بازدید از این مطلب : 790
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
دو شنبه 21 / 2

هوالباقی

باکمال تاسف وتاثر مصیبت جانسوز درگذشت دایی عزیزم مرحوم سید ولی جریدیان (میرسالاری)را به اطلاع دوستان وبستگان وعموم مردم ولایت مدار می رسانم

مراسم .تشییع وخاکسپاری :دوشنبه ساعت 4 بعدازظهر

مکان شهرستان بهمیی .روستای سیدصفی


:: بازدید از این مطلب : 625
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
یک شنبه 20 / 2

اسامی کاندیدهای میرسالاری در شورای شهر

شهرستان کهگلویه 1مهندس سید نعمت الله رشیدی .استاد دانشگاه ومشاور شهردار .دانشجوی دکترا

2 سید......فروزان فرهنگی

3 سید......جنگلی

شهرستان بهمیی1 سید علی کرم افراز کارشناس وفرهنگی فرهیخته .جانباز شیمیایی .

2 سید عبدالسید پرویزی ....فرهنگی

شهرستان بهبهان

مهندس سید امیر فرتاش پور

شهرستان اهواز 1 سید هدایت الله موسوی ....فوق لیسانس ومعاونت اوقاف وامورخیریه اهواز

ضمنا یاداوری می شود رییس سابق شورای کلان شهر اهواز سید حمید حسن زاده از نخبگان وهمتبارانمان بوده است

 

 


:: بازدید از این مطلب : 785
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
یک شنبه 20 / 2


 

 

 

 

اي يد بيضاي خميني سلام / آينه دار آينه‌ات مستدام

مكتب ما از نفست جان گرفت / كشور ما رايح ايمان گرفت
در دل تو نور خدا ديده‌ام / رافت و تقوا و رضا ديده‌ام
دست خدا بر سر ما خامنه‌اي / دست تو در دست خدا خامنه‌اي
ما همه سرباز توئيم خامنه‌اي / گوش به فرمان توئيم خامنه‌اي
پرچمي تو بر بلنداي زمان / بر مناره بانگ عشقي و اذان
وسعتت از درك عالم بيشتر / از زمان انديشه تو بيشتر
دست خدا بر سر ما خامنه‌اي / دست تو در دست خدا خامنه‌اي
ما همه سرباز توئيم خامنه‌اي / گوش به فرمان توئيم خامنه‌اي
فتنه امروز ما از خيبر است / راه چاره ذوالفقار ديگر است
ذوالفقار امروز در دست علي است / شيعه آن باشد كه پابست ولي است
ما بسيجي جان فداي رهبريم / باده‌ نوشان از زلال كوثريم
با علي همراه قرآن گشته‌ايم / آنچه او فرمود‌ه است آن گشته‌ايم
دست خدا بر سر ما خامنه‌اي / دست تو در دست خدا خامنه‌اي
ما همه سرباز توئيم خامنه‌اي / گوش به فرمان توئيم خامنه‌اي


:: بازدید از این مطلب : 627
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
یک شنبه 20 / 2

شهيدي که سرش از بدنش جدا شده

زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر ازشهادت نیست

احتراماً بدینوسیله از کلیه خانواده های معظم شهدا ی میرسالاری و همرزمان آنان دعوت میشود جهت زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای گرانقدرایلمان، تصاویر، دست نوشته ها، و آثاری که از آن عزیزان در دست دارند را جهت نشر در کتاب 110 شهید سادات میرسالاردر اختیار اینجانب  قرار دهند /خادم الشهدا سید کاظم مطلوبی میرسالاری

 

 

 


:: بازدید از این مطلب : 578
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
دو شنبه 14 / 2

 

اي كه دائم به جهان منتظر منتظري/

گيري از مردم داناز ظهورش خبري//

فرض كن حضرت مهدي به تو ظاهر گردد/

بر در خانه و يابر سر كوي و گذري//

ظاهرت هست چناني كه خجالت نكشي/

باطنت هست پسنديده صاحب نظري//

خانه ات لايق او هست كه مهمان گردد

/ لقمه ات در خور او هست كه نزدش ببري//

پول بي شبه وسالم ز همه دارائيت

/ داري آنقدر كه يك هديه برايش بخري؟//

هيچگه داشته اي بهر ظهور حضرت

/ ناله نيمه شب و ذكر دعاي سحري//

حاضری گوشی همراه تورا چک بکند

باچنین شرط که در حافظه دستی نبری//

واقفی بر عمل خویش تو بیش از دگران

میتوان گفت تورا شیعه اثنی عشری//


:: بازدید از این مطلب : 607
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
یک شنبه 13 / 2

 

" كسانی كه در انتظار زمان نشسته اند، آنرا از دست خواهند داد "

======جملات زیبا درباره موفقیت======

" كسی كه در آفتاب زحمت كشیده، حق دارد در سایه استراحت كند "

======جملات زیبا درباره موفقیت======

" بهتر است دوباره سئوال كنی، تا اینكه یكبار راه را اشتباه بروی "

======جملات زیبا درباره موفقیت======

" آنقدر شكست خوردن را تجربه كنید تا راه شكست دادن را بیاموزید "

======جملات زیبا درباره موفقیت======

" اگر خود را برای آینده آماده نسازید، بزودی متوجه خواهید شد كه متعلق به گذشته هستید "

======جملات زیبا درباره موفقیت======

" خودتان را به زحمت نیندازید كه از معاصران یا پیشینیان بهتر گردید، سعی كنید از خودتان بهتر شوید "

======جملات زیبا درباره موفقیت======

" خداوند به هر پرنده‌ای دانه‌ای می‌دهد، ولی آن را داخل لانه‌اش نمی‌اندازد "

======جملات زیبا درباره موفقیت======

" درباره درخت، بر اساس میوه‌اش قضاوت كنید، نه بر اساس برگهایش "

======جملات زیبا درباره موفقیت======

" انسان هیچ وقت بیشتر از آن موقع خود را گول نمی‌زند كه خیال می‌كند دیگران را فریب داده است "

======جملات زیبا درباره موفقیت======

" كسی كه دوبار از روی یك سنگ بلغزد، شایسته است كه هر دو پایش بشكند "

======جملات زیبا درباره موفقیت======

* زندگی مثل بازی شطرنجه ! اگه بلد نباشی همه میخوان یادت بدن وقتی هم كه یاد گرفتی همه میخوان شكستت بدن . *

======جملات زیبا درباره موفقیت======

* تقدیر تقویم افراد عادی و تغییر تدبیر افراد عالی است . *

======جملات زیبا درباره موفقیت======

* من در جهان یك دوست داشته ام و آن خودم بوده ام . *

======جملات زیبا درباره موفقیت======

* در بن بست هم راه آسمان باز است ، پرواز را بیاموز . *

======جملات زیبا درباره موفقیت======

* شهامت همیشه فریاد زدن نیست ، گاهی صدای آرامیست كه در انهای روز می گوید : فردا دوباره تلاش خواهم كرد . *

======جملات زیبا درباره موفقیت======

آدم ها فقط در یك چیز مشترك اند ، متفاوت بودن . *

======جملات زیبا درباره موفقیت======

* به مشكلهایتان بخندید تا همیشه موضوعی برای خنده داشته باشید . *

======جملات زیبا درباره موفقیت======

* انسانها باید یاد بگیرند كه اشتباهات هوشمندانه قسمتی از هزینه پیشرفت است . *

======جملات زیبا درباره موفقیت======

* موفق ترین افراد لزوما بهترین چیزها را ندارند . *

======جملات زیبا درباره موفقیت======

* زمین خوردن مهم نیست دوباره برخاستن مهم است


:: بازدید از این مطلب : 897
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
شنبه 12 / 2

بازهم ایل بزرگ میرسالاری داغدار شد

هنوز چند روزی ازغروب شهادت گونه دلاورمرد جبهه های نبرد حق علیه باطل ازاده جانباز سردار سید یعقوب موسوی میرسالاری نگذشته بود که دست اجل گریبانگیر یکی از بزرگمردان ایل گردید وباز هم ایلمان به غم نشست

مرحوم دکتر سالاری از نخبگان علمی وسردمدار اخلاق ومعرفت درکمال ناباوری انگاه که در یکی از شعب دادگاه های تهران حین دفاع از یکی ازموکلان مظلومش بود براثر عارضه مغزی به اجداد بزرگوارش  پیوست این مصیبت جانسوزرا به خانواده سالاری وکلیه بستگان وایل غیور میرسالاری تسلیت می گوییم/ از طرف :کانون دانش اموختگان میرسالاری


:: بازدید از این مطلب : 609
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
سه شنبه 8 / 2

قال الصادق علیه السلام

(قیمة الرجل علی قدر همته)
هر چیزی دارای قیمت است انسان آزاد دارای قیمت و ارزش است،اما قیمت و ارزش انسان به چه چیزی وابسته است و چه چیزی قیمت و ارزش انسان را بالا و یا پایین می برد؟
طبق فرموده امام صادق علیه السلام ،قیمت مرد به مقدار همت اوست. هر چه همتش بالا رفت،قیمت و ارزش او هم بالا می رود. لذا امام سجاد علیه السلام در دعای ابوحمزه ثمالی می فرمایند(اللهم انی اعوذ بک من الکسل و الفشل و الجبن و البخل)ایشان می فرمایند خدایا پناه می برم به تو از کسالت و تنبلی و بی حالی و ترس و بخل.
یکی از صفات بسیار رذیله و بد،ترس است بالخصوص طلبه ها نبایند بترسند علی الخصوص موقع امر به معروف و نهی از منکر،در این چنین زمانها نباید ترسید، به اینکه اگر بگوییم چنین و چنان می شود.البته امر به معروف و نهی از منکر شرایطی دارد که باید رعایت شود.
امام سجاد علیه السلام می فرمایند از این صفات به خدا پناه می برم.
به این چند مصراع شعر دقت کنید
(و لم اجد الانسان الا ابن سعیه) هر اندازه که انسان سعی و کوشش دارد به همان اندازه هم ارزش دارد.
(فمن کان اسعی کان بالمجد اجدر) هر کس سعی و کوشش او بیشتر باشد به عظمت و بزرگی سزاوارتر است.(وبالهمة العلیا یُرقی الی العُلی) با همت بالا انسان به درجات بالا می رسد. از عالمی پرسیدند مانند چه کسی می خواهی شوی گفت: مانند امام صادق علیه السلام .البته امام صادق علم لدنی دارد ما علممان اکتسابی است و مانند ایشان نمی شویم ولی این عالم این کار را کرده تا اینکه همت بالایی داشته باشد تا وقتی که سعی کرده و می بیند به امام نرسیده باز همتش را دوچندان کند و به درجات بالا برسد. لذا این شاعر می گوید (فمن کان اعلی همه کان اطیَر) هر کس همت بالایی داشته باشد پروازش بالاتر است. (و لم یتاخر من اراد تقدُّما) اگر اراده کردی که از همه نظر،از نظر درس،مطالعه،تحقیق و عبادت از دیگران بالاتر باشی هیچ وقت موخر نمی شوی.


:: بازدید از این مطلب : 885
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
سه شنبه 8 / 2

 

 

 

رهبر معظم انقلاب: ملت ایران به رئیس جمهوری نیاز دارد که صاحب برنامه، حکمت، تدبیر، دارای تهذیب اخلاقی، به دور از حاشیه سازی وتشویش آفرینی باشد

رهبری - مقام معظم رهبری مهمترین ویژگی‌های رئیس جمهور آینده را تبیین کرده و فرمودند:کسانی که وارد عرصه انتخابات می شوند نباید به مردم وعده های نادرست و در باغ سبز غیر منطقی نشان بدهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، هزاران نفر از کارگران و فعالان بخش تولید صبح امروز با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند. حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار با اشاره به نیاز کشور برای خلق حماسه و حرکت جهشی بزرگ در عرصه های اقتصادی و سیاسی ، موضوع انتخابات را مهم و عرصه ظهور قدرت ملی دانستند و با توصیه مؤکد به کاندیداهای احتمالی برای ارزیابی صحیح از توانایی های خود و همچنین جایگاه اجرایی کشور تأکید کردند: کشور و ملت بزرگ و مقاوم ایران به رئیس جمهوری نیاز دارد که در عرصه بین المللی و در مقابل استکبار، نترس و شجاع، و در عرصه داخلی نیز صاحب برنامه، حکمت، تدبیر، معتقد به اقتصاد مقاومتی، دارای تهذیب اخلاقی، به دور از حاشیه سازی وتشویش آفرینی و دارای شعارهای منطقی و منطبق با واقعیت باشد.
در این دیدار که به مناسبت هفته کارگر برگزار شد، حضرت آیت الله خامنه ای مهمترین ویژگی طبقه کارگر را مایه گذاشتن از جسم و جان خود برای پیشرفت و آسایش کشور دانستند و افزودند: کارگران ستون فقرات یک جامعه هستند که درصورت نبود و یا ضعف آنها، کشور فلج خواهد شد.
ایشان با تأکید بر لزوم توجه ویژه به مقوله کار و کارگر در عرصه فرهنگ سازی و همچنین در عرصه قانونگذاری و اجرایی خاطرنشان کردند: اگر قشر کارگر از امید و رفاه و امنیت شغلی برخوردار باشد، حرکت کشور در مسیر پیشرفت سریعتر و آسان تر خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به نقش و جایگاه ویژه کارگران در پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین در مراحل مختلف انقلاب از جمله دوران دفاع مقدس افزودند: در طول 34 سال گذشته تلاشهای زیادی انجام گرفت تا طبقه کارگر را در مقابل انقلاب و نظام اسلامی قرار دهند اما کارگران مؤمن و انقلابی کشور با شجاعت در مقابل این توطئه ایستادند و این موضوع مایه افتخار طبقه کارگر است.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به نامگذاری سال گذشته به عنوان سال حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی خاطرنشان کردند: حمایت از تولید ملی مخصوص یک سال نیست بلکه این موضوع باید بصورت جدی و محوری دنبال شود.
ایشان فرهنگ سازی در میان مردم برای استفاده از کالاهای ساخت داخل را بسیار مهم خواندند و افزودند: باید این فرهنگ در میان مردم فراگیر شود که انتخاب یک کالا با نشان داخلی و یا با نشان خارجی می تواند یک کارگر ایرانی را برخوردار و یا محروم کند.
رهبر انقلاب اسلامی خطاب به ملت ایران گفتند: درخواست من از همه ملت این است که به سمت مصرف تولیدات داخلی بروند.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه دستگاههای دولتی نیز برای تأمین نیازهای خود، به هیچ وجه نباید از تولیدات خارجی استفاده کنند ، خاطرنشان کردند: البته تولیدکنندگان داخلی اعم از مدیران بنگاهها، کارگران و سرمایه گذاران نیز باید تولیدات خود را بصورت درست و کامل و با کیفیت خوب ارائه دهند.
ایشان با اشاره به دستور اسلام مبنی بر استحکام کار در کنار احترام به کارگر، و تامین امنیت شغلی او در کنار تامین امنیت سرمایه افزودند: اسلام برخلاف دیدگاههای اقتصاد لیبرال و اقتصاد سوسیالیستی، حد وسط را در پیش گرفته و نگاهی انسان مدار و عدالت مدار به کار، کارگر و سرمایه دار، دارد.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه امروز در عمل، ناکارآمدی و غلط بودن اقتصاد سرمایه داری آشکار شده است، خاطرنشان کردند: واکنش هایی که امروز در اروپا و به نوعی دیگر در امریکا مشاهده می شود، بزرگترین دلیل عملی بر غلط بودن مسیر اقتصاد سرمایه داری است.
حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: حوادث کنونی در اروپا و امریکا، اول کار است و شرایط به مراتب بدتر هم خواهد شد زیرا اقتصاد سرمایه داری در سراشیبی سقوط قرار گرفته است.
ایشان افزودند: مشکلات اقتصادی کنونی در غرب، بخشی از انحطاط تمدن غرب است که مشکلات اخلاقی و فرهنگی، بخش دیگری از آن را تشکیل می دهند.
رهبر انقلاب اسلامی در ادامه با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال حماسه اقتصادی و حماسه سیاسی، تأکید کردند: حماسه به معنای حرکتی جهادگونه وپرشور است و این موضوع، باید مد نظر مردم و مسئولان قرار گیرد و بر همین اساس، شناخت ضعف ها و خلاءها و برنامه ریزی صحیح برای تحقق حماسه ضروری است.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: در همه برنامه ریزیها باید زندگی و معیشت طبقه ضعیف مورد توجه قرار گیرد.
ایشان لازمه پیشرفت کشور را حرکت جهش گونه و خلق حماسه دانستند و تأکید کردند: حماسه اقتصادی و سیاسی، توأمان با یکدیگر هستند و هرکدام دیگری را حفظ و تقویت می کند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به جهت گیری تلاشها و توطئه های بدخواهان ملت ایران برای جلوگیری از تحقق حماسه اقتصادی و سیاسی افزودند: آنان تلاش دارند تا با فشارهای اقتصادی، میان مردم و نظام اسلامی فاصله ایجاد و مردم را مأیوس کنند و در عین حال به دروغ و با وقاحت تمام هم می گویند ما با مردم ایران دشمن نیستیم!
حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: اگر جهش بزرگ اقتصادی مورد توجه جدی بخش های اجرایی و قانونگذاری کشور قرار گیرد، همه فشارهای اقتصادی خنثی خواهد شد.
ایشان تأکید کردند: ملت ایران و مسئولان، با عزم راسخ خود، دشمن را در عرصه اقتصادی مأیوس خواهند کرد.
رهبر انقلاب اسلامی حماسه سیاسی را نیز حضور آگاهانه مردم در صحنه سیاست و مدیریت کشور خواندند و افزودند: نمونه بارز حماسه سیاسی، انتخابات پیش رو است که به توفیق الهی در وقت مقرر و با حضور شوق آفرین مردم برگزار خواهد شد.
حضرت آیت الله خامنه ای، کاهش انگیزه مردم برای حضور در صحنه انتخابات را طراحی بدخواهان ملت بمنظور مقابله با حماسه سیاسی دانستند و خاطرنشان کردند: طراحان پشت پرده استکبار بعد از گذشت سالیان متمادی از معارضه و دشمنی، همچنان ملت ایران و روحیه ایمان و ایستادگی این ملت را نمی شناسند.
ایشان افزودند: در طول این 34 سال همواره تحسین بزرگ برای ملت ایران بوده است زیرا اگر مسئولان از خود ایستادگی نشان دادند، به پشتوانه ایستادگی مردم بوده است و از این پس نیز اینگونه خواهد بود.
رهبر انقلاب اسلامی، انتخابات را مهم و عرصه ظهور قدرت ملی دانستند و خاطرنشان کردند: ملتی که زنده و با نشاط و متکی به اراده الهی و مطمئن به پشتیبانی خداوند است، در همه عرصه ها از جمله عرصه انتخابات، پیروز میدان خواهد بود.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به سخنان چندی قبل خود مبنی بر امکان حضور همه سلائق معتقد به انقلاب اسلامی، در میدان انتخابات، افزودند: کسانی که وارد این میدان می شوند، باید در ارزیابی توانایی خود و همچنین ارزیابی جایگاه مدیریت اجرایی کشور دچار اشتباه محاسبه نشوند.
ایشان تأکید کردند: افرادی که قصد ورود به عرصه انتخابات را دارند، بعد از ارزیابی صحیح وارد میدان شوند، و در نهایت، این ،ملت است که تصمیم گیری خواهد کرد.
رهبر انقلاب اسلامی ساز و کار انتخابات در کشور را مستحکم خواندند و افزودند: همانگونه که امام (ره) بارها تأکید می کردند حضور شورای نگهبان در انتخابات و بررسی صلاحیت ها بوسیله انسانهایی عادل، بی طرف و بصیر، حضور مبارکی است.
حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: بعد از بررسی صلاحیت ها بوسیله شورای نگهبان، مردم با تحقیق در سوابق، شعارها و سخنان افراد صالح معرفی شده، شخصی را بعنوان رئیس جمهور انتخاب خواهند کرد و این موضوع، ساز و کار قانونی بسیار مناسب و مبارکی است.
ایشان در ادامه به بیان برخی ویژگیهای مورد نیاز برای رئیس جمهور منتخب پرداختند و گفتند: رئیس جمهور باید فردی باشد که در درجه اول، ایمان و اعتقاد به خدا، مردم و قانون اساسی داشته باشد و در درجه دوم دارای روحیه مقاوم باشد.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: ملت ایران، به دنبال تحقق اهداف و کارهای بزرگی است و اهل تسلیم شدن نیز نیست و کسی نمی تواند با او با زبان زور حرف بزند بنابراین، فردی هم که در رأس قوه مجریه قرار می گیرد باید در مقابل فشار دشمنان ،نترس و شجاع و مقاوم باشد و اهل از میدان خارج شدن نباشد.
حضرت آیت الله خامنه ای، حکمت، تدبیر و داشتن برنامه را از دیگر ویژگی های مورد نیاز رئیس جمهور خواندند و افزودند: همانگونه که در سیاست خارجی نیازمند عزت، حکمت و مصلحت هستیم، در مسائل داخلی و اقتصادی نیز به نگاه همه جانبه، بلندمدت و هندسه صحیح نیاز داریم.
ایشان نگاه روزمره به مسائل اقتصادی، تغییر مکرر سیاستهای اقتصادی ، تکیه بر نظرات غیرکارشناسی و همچنین اعتماد به شیوه های تزریقی و تحمیلی اقتصادی غرب و شرق را مضر دانستند و تأکید کردند: سیاستهای اقتصادی باید بر مبنای اقتصاد مقاومتی باشد.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که ساخت درونی آن، مقاوم و مستحکم است و با تغییرات مختلف در دنیا، متلاطم نمی شود.
حضرت آیت الله خامنه ای، تهذیب اخلاقی و درگیر حواشی نشدن را از دیگر ویژگیهای مورد نیاز در انتخاب رئیس جمهور، برشمردند و گفتند: من همواره در سالهای گذشته از رؤسای جمهور و دولتهای مختلف حمایت و در کنار آن، توصیه نیز کرده ام و توضیح هم خواسته ام.
ایشان افزودند: یک از توصیه ها و تأکید های همیشگی به رؤسای جمهور این بوده است که برای مردم هزینه و مشکل درست نکنند و از دغدغه آفرینی و ایجاد تشویش و نگرانی بین مردم پرهیز نمایند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی خاطر نشان کردند: کسانی که وارد عرصه انتخابات می شوند نباید به مردم وعده های نادرست و در باغ سبز غیر منطقی نشان بدهند بلکه باید با سخنان منطقی و منطبق بر واقعیت و توکل بر خدا پیش بروند.
حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: رئیس جمهوری که میخواهد در رأس دستگاه اجرایی این کشور و ملت بزرگ قرار گیرد و این راه پر افتخار را با کمک مردم طی کند باید دارای چنین خصوصیاتی باشد.
ایشان یک نکته مهم را هم یادآور شدند و گفتند آنچه که ما از تجربه سالهای انقلاب بدست آورده ایم این است که خداوند متعال با فضل و هدایت خود این ملت را بر همه دشمنان پیروز خواهد کرد.
رهبر انقلاب اسلامی در پایان تأکید کردند: هر که با این ملت دارای انگیزه عمیق الهی در افتد قطعا بر خواهد افتاد.
در ابتدای این دیدار آقای اسدالهی عباسی سرپرست وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی گزارشی از اهم فعالیتهای این وزارتخانه در سال گذشته و همچنین برنامه های در دست اقدام برای سال 92 ارائه کرد.
همچنین پیش از این دیدار تعدادی از خانواده های شهدای کارگر کشور از نزدیک با رهبر معظم انقلاب دیدار و گفتگو کردند.


:: بازدید از این مطلب : 647
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
سه شنبه 8 / 2

وجود مزارات متبرکه امامزادگان و احفادشان که در سرتاسر ایران پراکنده است به وقایع تاریخ صدر اسلام و حداکثر به قرن سوم هجری برمی گردد. مهاجرت سادات حسنی وحسینی به نقاط گوناگون سرزمینهای شرقی اسلامی از همان صدر اسلام و در حکومت جابرانه امویان، خاصه در عهد حجاج بن یوسف خونخوار و زمان تسلط او بر عراقین ازسوی امویان (۷۵-۹۵ق) با همه بیدادگریها و سفاکیهایش نسبت به فرزندان علی علیه السلام، آغازشده بوده است.

از نظر کلی این مهاجران بزرگوار را به چهار گروه می توان تقسیم کرد:

الف: دسته ای که برای فرار از بیدادگریهای امویان و بخصوص حجاج بن یوسف راه ایران و مشرق زمین را در پیش گرفتند البته دشمنی امویان به سادات و خاندان علی علیه السلام وکشتارهای بیرحمانه حجاج احتیاج به بسط مقال ندارد. اولیاءالله آملی و ظهیرالدین مرعشی چنین اشاره کرده اند که حجاج عهد کرده بود تا هر جا سیدی را بیابد بکشد تا نسل ایشان منقطع گردد.

ب: آنها که به هنگام ولایتعهدی حضرت امام رضاعلیه السلام بدین سرزمین رسیدند. در تاریخ رویان اولیاءالله آملی بیان شده است که «سادات علوی به سبب آوازه ولایتعهدی و حکومت امام رضاعلیه السلام روی بدین طرف نهاده اند و او را بیست و یک برادر بودند با چندین برادرزادگان و بنی اعمام از بنی حسن و بنی حسین. اینها به ری و نواحی عراق و قومس رسیدند که دست محبت دنیا قلم نسیان بر جریده بصیرت مامون کشید، و تخم کینه رضا درزمین سینه مامون نشاند و روی خرد او را به دود غفلت سیاه کرده و مرتبه دین و دولت را براو تباه کرد و او را بر آن داشت که با آن همه عهد که کرده بود، به آخر عذر کرد و زهر درانگور تعبیه کرده و به خورد رضای معصوم داد… چون خبر عذری که با رضا علیه السلام کرده، به راه به سادات رسید، هر جا که بودند، روی به کوهستان دیلمان و طبرستان و ری نهادند.بعضی را این جا شهید کردند که مزار ایشان باقی است و بعضی وطن ساخته، همین جا مانده،تا به عهد متوکل خلیفه عباسی که ظلم او بر سادات از حد گذشت، بگریختند و در کوهستان طبرستان و بیشه این طرف جای ساختند و بنا بر آن که اسپهبدان مازندران و ملوک باوند ازقدیم الایام که در اسلام آمدند، متشیع بوده اند و معتقد سادات، و ایشان هیچ وقتی جز امام المذهب نبوده اند، سادات را در این ملک مقام بهتر از جاهای دیگر بودی ».

عمادزاده مؤلف کتاب زندگانی امام رضاعلیه السلام در مقدمه بیان داشته علویین تقریبا چهل هزار نفر بودند که به دعوت مامون به ایران آمدند و در شهر مرو مرکز خراسان اقامت نمودندچنان که گفته اند به هنگام معرفی حضرت به عنوان ولیعهد حدود سی وسه هزار از اولاد علی حضور داشتند. پس از شهادت امام رضاعلیه السلام و رفتن مامون به بغداد پراکنده شدند و در گوشه و کنار کشور رحل اقامت افکندند. سادات زواره، سادات کهنک، سادات اردستان و بسیاری از دهات و قصبات که به وجود سادات عمران و آبادی یافت همه از پرتو وجود مبارک امام هشتم بود.

امامزاده هایی که در فارس، یزد، اصفهان، کرمان، همدان، خراسان، مازندران، گیلان،آذربایجان، خوزستان و سایر ایالات اقامت گرفته و پس از مردن و یا شهادت قبه و بارگاهی پیدا کرده اند همه در سایه این مسافرت بوده است.

ج: گروه سوم آنهایی هستند که در خروج برخی از فرزندان علی علیه السلام بر خلفای اموی وعباسی شرکت داشتند و پس از شکست آنها بدین حدود گریختند هر گاه یکی از اولادعلی علیه السلام بر خلیفه خروج می کرد عده زیادی به همراه و یار او بودند و چون شکست می خوردخلیفه به قلع و قمع همراهان و یارانش فرمان می داد. سادات معرفی که بر خلفا خروج کردندو به شهادت رسیدند عبارتند از:

- زیدبن علی بن حسین بن علی بن ابی طالب علیه السلام که بر هشام خلیفه اموی خروج کرد وبه سال ۱۲۲ ه .ق به شهادت رسید.

- محمدبن عبدالله بن حسن بن حسن بن علی بن ابی طالب علیه السلام معروف به «نفس زکیه »که در سال ۱۴۵ قمری در زمان منصور دوانیقی در مدینه خروج کرد، اشراف بنی هاشم با اوبیعت کردند لکن حضرت امام جعفر صادق علیه السلام رضا نداد، منصور برادرزاده خود عیسی را به دفع وی فرستاد و در نزدیکی مدینه تلاقی کردند و نفس زکیه به شهادت رسید و سرش را به نزد منصور بردند.

- ابراهیم بن عبدالله مشهور به «قتیل باخمری » برادر نفس زکیه که به هنگام خلافت منصور (۱۳۶-۱۵۸ق) در بصره خروج کرد و در دهی به نام «باخمری » نزدیک کوفه به شهادت رسید.

- حسین بن علی بن حسن بن حسن بن حسن بن علی بن ابی طالب علیه السلام معروف به «صاحب فخ » در نزدیکی مکه به شهادت رسید.

- یحیی بن عبدالله برادر نفس زکیه که پس از خروج نفس زکیه به دیار طبرستان و دیلم درآمد و کارش بالا گرفت و مردم به دورش جمع شدند، تا آن که به سال ۱۷۶ قمری هارون الرشید فضل بن یحیی را مامور دفع او گردانید و سرانجام یحیی بن عبدالله در بغدادزندانی شد و درگذشت.

- ابوعبدالله محمدبن ابراهیم بن اسماعیل بن ابراهیم بن عبدالله بن حسن بن حسن بن علی بن ابی طالب علیه السلام مشهور به ابن «طباطبا» که در سال ۱۹۹ ق در خلافت مامون خروج کرد و کوفه را به دست آورد، اما دیری نپایید که در همان جا درگذشت.

- محمدبن محمدبن زیدبن علی بن حسین بن علی بن ابی طالب علیه السلام که بعد از وفات محمدبن ابراهیم جای او را بگرفت، لکن فرمان به دست ابوالسرایا بود، ابوالسرایا به سال ۲۰۰ ق اسیر و کشته شد و محمد را نیز پیش مامون فرستادند.

- ابراهیم بن موسی بن جعفربن محمدبن علی بن حسین بن علی بن ابی طالب علیه السلام که درسال ۲۰۰ قمری زمانی که مامون در خراسان بود در یمن خروج کرد مامون بر او ظفر یافت واو را عفو کرد.

- محمدبن قاسم بن عمربن علی بن حسین بن علی بن ابی طالب علیه السلام که در آغاز ملازم مسجد نبی بود در سال ۲۱۹قمری جمعی خراسانی با او بیعت کردند، سپس به جوزجان رفت و بعد از مدتی در طالقان خراسان خروج کرد، عبدالله بن طاهر بر او دست یافت و به نزدمعتصم فرستاد، معتصم او را زندانی کرد، اما او توانست از زندان فرار کند.

- یحیی بن عمربن یحیی بن حسین بن زیدبن علی بن حسین بن علی بن ابی طالب علیه السلام که در خلافت المستعین به سال ۲۵۰ قمری در کوفه خروج کرد، مردم کوفه به او گفتند که اگر توبه سبب نیازمندی و تنگدستی دست به چنین کار خطرناکی زده ای ما همه حاضریم هر چند که بخواهی به تو بدهیم به شرط آن که بنشینی و فتنه برنخیزد، سوگند خورد به طلاق که جز آن که دین حق ذلیل شده و احکام شریعت منسوخ گشته خروج نکرده ام. محمدبن عبدالله طاهر،حسین بن اسماعیل را به جنگ او فرستاد و وی را گرفتند و سرش را بریدند و به نزد محمدبن عبدالله آوردند و محمد نیز سر را پیش مستعین فرستاد، و یاران یحیی به کوههای ری وطبرستان گریختند.

د: دسته ای از سادات که شمار آنها از سه گروه دیگر فزونتر بود و در زمان حکومت علویان در مازندران روی به دربار ایشان نهادند. که چون علویان زیدی مذهب در طبرستان سلسله حکومتی تشکیل دادند به ایشان پیوستند.

راجع به کثرت این دسته ابن اسفندیار در تاریخ طبرستان چنین گفته: «در این وقت(اواسط سال ۲۵۳ق) به عدد اوراق اشجار، سادات علویه و بنی هاشم از حجاز و اطراف شام و عراق به خدمت او [حسن بن زید] رسیدند. در حق همه مبرت و مکرمت فرمود و چنان شدکه هر وقت پای در رکاب آوردی سیصد نفر علوی شمشیر کشیده گرداگرد او مکله بستندی ». این چهار گروه از سادات بزرگوار چون به نواحی نسبتا امن مانند نقاط کوهستانی عراق وقومس و ری و دیلم و نواحی طبرستان می رسیدند، رفته رفته با مردم این بلاد درمی آمیختندو بتدریج به صورت بومیان محل درمی آمدند و از احترام خاصی در میان مردم برخورداربوده اند.

پیدایش مشاهد و بقاع متبرکه

پراکندگی سادات در تمام نقاط گوناگون این پهنه یکسان نبود زیرا بیشتر به جاهایی روی می آوردند که احساس امنیت بیشتر می کردند همانند کوهستان ری و طبرستان وپاره ای نقاط مرکزی، با این حال بعضی از ایشان گرفتار مخالفان می شدند و به شهادت می رسیدند، امروز مراقد اکابر این بزرگواران باقی و مزار و مطاف است. از سنجش تعدادآنها در نقاط مختلف می توان پی برد که این نقاط به چه نسبت مورد توجه ایشان بوده است،گرچه برخی از این بقاع در طی زمان خراب و آثار آنها محو گردیده است. بر طبق آماری که سازمان اوقاف در سال ۱۳۵۲ شمسی تهیه کرده و در روزنامه کیهان انتشار یافته است درسراسر ایران حدود ۱۰۵۹ امامزاده احصا شده ولی در سی ام دیمان ۱۳۷۲ شمسی همین سازمان تعداد مقبره های امامزادگان شناسایی شده را۳۴۰۰ باب اعلام کرده است که همه اینها جزء میراث فرهنگی و افتخارات ملی و مذهبی کشور محسوب می شود و بالاخره در فرهنگ آبادیها و مکانهای مذهبی که از سوی بنیاد پژوهشهای اسلامی منتشر شده متجاوز از چهارهزار مزار شناسایی گردیده است. همه استانهای کشور از این موهبت بهره مندند ولی استان مرکزی از این لحاظ مقام نخست را دارد و تنها استانی که فاقد مقبره امامزاده می باشد سیستان و بلوچستان است .

تحقیق در احوال این معصوم زادگان و شناخت فردفرد این بزرگواران اغلب در نهایت صعوبت و گاه غیرممکن می نماید زیرا بسیاری از سادات از بیم عمال جور در خفا بدین مرز و بوم آمدند و گمنام زیستند و ارباب انساب و تواریخ اطلاع زیادی در اختیارنگذاشته اند. و چون سادات وفات می یافته اند افراد خیر، بقعه ای بر مزار ایشان می ساختند ولوحه نامشان را بر آن نصب می کردند لکن ترجمه احوالشان ناگفته می ماند از طرفی لوحه ای که در روز فوت برای نصب بر مزار این بزرگواران فراهم می کردند به خط کوفی بوده و در زمانهای بعد که آنها را به خط ثلث یا نسخ برمی گرداندند، دشواریهای خط کوفی در اعجام و اعراب و قرائت و گاه فرسوده شدن و ریختن برخی کلمات سبب تحریف وتصحیف می گردیده است چنان که مثلا حسین به حسن و نقی بصورت تقی و عبیدالله به صورت عبدالله و ظاهر بشکل طاهر درمی آمده است که در این زمینه شواهد زیاد در دست است.

از سوی دیگر در ذکر پدران صاحب مرقد تا اتصال به امام علیه السلام از باب اختصار در نسب و یا به جهت این که قداست بیشتری به صاحب مرقد بدهند نام یک و یا چند واسطه حذف می شده است بدانسان که اکنون در نقاط مختلف امامزاده های فراوانی به نام فرزند بلافصل امام موسی کاظم علیه السلام معرفی شده اند. حال آن که آن حضرت را بدین اندازه فرزند و آن هم همنام نبوده است. باید گفت که بیش از تعداد فرزندان حضرت که در کتب تاریخی آمده، بقیه فرزندزادگان و بنائر و احفاد و ذراری امام موسی کاظم علیه السلام می باشند که در نسبتشان نام یک یا چند واسطه حذف گردیده و آنان فرزند بلافصل امام معرفی شده اند.

بنا و تعمیر بقاع امامزاده ها

از دیرباز به حکم پاره ای اخبار ظاهرا نخستین بنا بر روی مراقد معصوم زادگان در همان زمان دفنشان به صورت سایبانی ساده به دست علاقه مندان به خاندان نبوت و ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت علیهما السلام ایجاد می شد و به مرور، دیگر نکوکاران چیزی بر آن می افزودند و زمان چندانی نمی گذشت که صورت زیارتگاهی با آلت و عدت به خودمی گرفت. مثلا احداث زیارتگاه حضرت معصومه(سلام الله علیها) در قم را چنین نوشته اند:

پس از رحلت حضرت فاطمه(سلام الله علیها) در قم، نخستین بنا که عبارت بود از سایبان بوریایی به وسیله شیعیان که ساکن قم و معروف به خاندان سعد اشعری بودند بر روی قبر گذارده شد، پس از مدت کمی یکی از دختران حضرت امام محمد تقی علیه السلام به نام سید زینب به قم آمد و قبه با گنبد ساده ای بر روی قبر بنا نهاد.

از آن پس که سادات علوی در طبرستان صاحب قدرت شدند و حکومت در سال ۲۷۰ قمری به محمدبن زیدعلوی رسید و بعد که آل بویه روی کار آمدند، امر آباد ساختن مراقدمطهره و بقاع متبرکه مورد توجه خاص قرار گرفت. پس از آنها نیز این مهم ادامه یافت وهنوز قرنی نگذشته بود که در عهد سلجوقیان مجدالملک از وزیران شیعی مذهب آن سلاله بدین امر قیام کرد. عبدالجلیل رازی در النقض ذکر کرده است:

وزیر سعید شهید مجدالملک اسعدبن محمدبن موسی البراوستانی القمی قدس الله روحه با بزرگی رفعت و قبول و حرمت، خیرات بسیار فرمود، چون قبه امام حسن بن علی و علی بن زین العابدین و محمدالباقر و جعفر الصادق علیهم السلام به بقیع، که هر چهار معصوم در یک خطیره مدفونند و عباس عبدالمطلب آن جا مدفون است، به مدینه رسول صلی الله علیه وآله به گورستان بقیع و مشهد موسی کاظم و محمد تقی علیهما السلام به مقابر قریش هم او فرموده است به بغداد و مشهد سید عبدالعظیم حسنی به شهر ری و بسی از مشاهد سادات علوی و اشراف فاطمی علیهم السلام، با آلت و عدت و شمع و اوقاف که همه را دلالت است بر صفای اعتقاد او و در مقابل تربت حسین بن علی علیه السلام در کربلا مدفون است.

در زمستان ۱۳۴۷ شمسی آثار سردر قدیمی حرم حضرت عبدالعظیم با کتیبه کوفی وآجرکاریهای زیبای عهد سلجوقی مربوط به سالهای ۴۸۰-۴۹۰ ق در جوانب سردر کنونی آن بقعه پدیدار گردید که کتیبه آن به نام «سید شمس الدین مجدالملک مشیرالدوله ابوالفضل اسعدبن محمدبن موسی » خوانده شد. کشف این کتیبه قول صاحب النقض را تایید می کند،ذکر این نکته خالی از فایده نیست که مردم بدانند بنای مدفن ائمه بقیع مذکور در النقض راوهابیها خراب کرده اند.

باری پس از سلجوقیان نیز در منابع، نام نیکوکارانی از حکام و متمکنان معتقد محلی وغیر ایشان به چشم می خورد که به آباد نگاه داشتن بقاع مقدس توجهی خاص داشتند و بساافراد خیر و متدین دیگر که در اعصار و اماکن مختلف در این باب کوشش کردند و اموال خرج نمودند، لکن نامشان در جایی نیامده است.

از زمان روی کار آمدن صفویان که آیین تشیع مذهب رسمی کشور گردید، زیارت بقاع و اماکن مقدس این آیین رونقی دیگر گرفت، رفتن شاه عباس با پای پیاده به زیارت حضرت امام رضاعلیه السلام خود یکی از دلایل بارز این امر می تواند باشد. از سلاطین این سلاله شاه طهماسب در امر تعمیر مراقد مقدس اهتمامی خاص داشت و ظاهرا تمام مراقد و بقاع مقدسه معصوم زادگان به فرمان او مرمت شده است.

سلاطین قاجار مانند فتحعلیشاه و ناصرالدین شاه نیز در این باب گاه اهتمام می کرده اند واکنون نیز حکومت جمهوری اسلامی در این مورد سعی بلیغ می نماید.

نقش تصوف در پیدایش مزار

قطع نظر از آرامگاههای امامان و امامزادگان علیهم السلام غالب مزارات دیگر مربوط به عرفا ومتصوفین است که اینان از عارفان و زهاد و متقیان عصر خویش بوده اند و اغلب مردم زمانه از مریدان و ارادتمندان آنها محسوب می شده اند، پس از مرگ یا ایجاد بقعه و بارگاه، آنها رانیز مانند ایام حیات معزز و محترم می شمرده اند. دکتر «زکی مبارک » دانشمند مصری ضمن بررسی تاثیرات تصوف در جامعه اسلامی به بعضی از کاربردهای آشکار و نهان مزارات که به نظر او از آثار صوفیان است اشاراتی دارد که بعضی را به اختصار در این جا نقل می کنیم:

گنبدهایی که بر روی جایگاه ابدی اولیا و صالحان پابرجاست خود نمودار بزرگداشت واحترامی است نسبت به مسلمانانی که نامشان سزاوار جاودانه شدن است. چنانچه روستا وشهرکها را از نظر بگذرانید خواهید دید که صوفیان چگونه در جاودان ساختن نام «اولیاء»هنرنمایی کرده اند.

اروپاییان، بزرگان و قدیسان خود را با ساختن تصویر و تندیس آنان جاودان می کنند ومسلمانان نیز بزرگان و اولیای خود را با افراختن گنبد و بارگاه محترم می شمارند.

اگر تصویر و تندیسهای اروپایی را زائران زیارت می کنند و بزرگی هنرها را در آنهامی ستایند، ضریحها و گنبدها در سرزمینهای اسلامی را زائران زیارت می کنند تا شگرفی هنرها را بنگرند. گاه گویند: آیا این بدان معنی نیست که صوفیان مهندس و معماربوده اند؟ گوییم که این شاهکارهای هنری از الهامهای آنان بوده است…، چرا که می بینیم به مزارات روی آورده، به زیارت آنها شتافته و به آنها علاقه مند شده اند. هم اینان چنین رسمی در میان ملتهای اسلامی منتشر کردند چندان که به آرمگاه پیامبرصلی الله علیه وآله نیز پرداختند.

آدمی وقتی در نظر می آورد که میلیونها دینار برای افراختن گنبد و بارگاهها صرف شده،و هزاران هنرمند به آرایش آنها پرداخته اند و این که چگونه آنها را در نهایت ظرافت هنری ودقت هندسی ساخته اند و چگونه ملتها به برپا داشتن ضریحها و آرایش گنبدها اقدام کرده اند،باید بداند که صوفیان در کارهای ایشان و در جنبشهای هنری تاثیری کامل داشته اند. هنرمندان مسلمان در آرایش ضریحها و مسجدها نبوغی شگرفت نشان دادند، چندان که توانسته اند در آرایش کلیساهای اروپایی تاثیر گذارند. چون بسیاری از هنرمندان مسیحی بر ستونهای کلیساها واژه های «الله »، «محمد»، «ابوبکر»، «عمر» ،«عثمان » و «علی » را به گمان آن که اینها آرایه های هنری است نقش کرده اند.

لیکن ناگزیر از اشاره به فرق میان ضریح و تندیس هستیم. تندیس تنها خواسته اندیشه است و دیده پس از آن که آن را دید نگاه از آن برمی گیرد. اما ضریح خواست اندیشه و هنر ونیز فرهنگ است. دیدنی است که چگونه ضریحها مقر انجمنهای علمی است که طالبان علم هر بامداد و پگاه به آنها روی می آورند. می بینید که چگونه ضریحها معمولا دارای زاویه هاو مسجدها هستند. همین خود بیانگر آن است که ضریح چونان یک تخته سنگ هنری نیست،بلکه مرجع بسیاری از مفاهیم روحی، ذوقی و اجتماعی است.

معانی اجتماعی چیست؟ منظور از معانی کارکردهاست چنان که ملاحظه می شود هر بقعه و ضریحی، اغلب آستان و بارگاهی دارد، که انجمنهای هفتگی برای سماع و وردخوانی درآنها تشکیل می شود. همین خود از جهت ذوقی و روحی سودبخش است. بعلاوه می بینیم درپیرامون برخی از بقعه ها، سالروزهایی گرفته می شود که تاثیری قوی از جهت اجتماعی واقتصادی داراست; نخست این که هر سالروز موسمی است که مردمان با هم دیدار می کنند، وحتی زناشوییها در روزگاران گذشته، بر اساس همشناسیهایی که در این سالروزها پدیدمی آمد صورت می گرفته است. دوم آن که هم نمایشگاههایی است که هنرها و دستاوردها،حتی شعبده بازی و افسونگری، در آنها به نمایش درمی آید. سوم این که بازارهایی همه جوره است که بازرگانی و صنایع در آنها رونق مادی حاصل می کنند


:: بازدید از این مطلب : 1180
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
سه شنبه 8 / 2

 

 

سیدمرتضي افقه (میرسالاری)

اقتصاددان واستاد دانشگاه
يكي از مهم‌ترين وظايف دولت‌ها حفاظت از دارايي و نقدينگي مردم مقابل تلاطم‌هاي اقتصادي است و در واقع دولت‌ها وظيفه دارند با شناسايي عوامل موثر بر كاهش ارزش پول ملي و پيشگيري از عملي شدن چنين خطرات بالقوه‌اي، اعتماد تك‌تك شهروندان را به پول ملي حفظ كرده تا در مراحل بعد زمينه براي هدايت اين نقدينگي به بخش توليد فراهم شود. ناگفته پيداست اگر دولتي در تحقق چنين هدف مهمي ناتوان نشان بدهد، به همان ميزان هم اعتماد شهروندان به پول ملي تضعيف شده و در حالت حاد آن مي‌تواند به هراس عمومي از پول ملي منجر شود. نگاهي به گذشته نشان مي‌دهد كه برخي كشورها مانند آلمان بعد از جنگ جهاني اول دچار چنين وضعيتي شده‌اند. پول ملي مانند كاغذي بي‌ارزش در معاملات كنار گذاشته شده بود. در برخي ديگر از كشورهاي اروپايي هم تجربه‌ای مشاهده شده است. تا يكي، دو دهه پش تركيه در همسايگي ايران هم گرفتار كاهش روزانه ارزش پول ملي شده بود به‌گونه‌اي كه اعتماد شهروندان تركيه به واحد پولي‌شان به حداقل ممكن رسيده بود تا اينكه اين كشور به‌تدريج و با اتخاذ سياست‌هاي درست پولي و مالي توانست بر اين مشكل فائق آيد و در حال حاضر هم به صورت نسبي ارزش پول ملي‌اش را حفظ كرده است.

ايران هم اگرچه از دهه 50 شمسي گرفتار تورم بوده و اين تورم به‌تدريج كاهش ارزش پول ملي را به‌دنبال داشته است، اما آنچه كه در دو سال گذشته و بخصوص سال 91 رخ داد، تكانه پولي‌شديدي بود كه تقريبا در ايران سابقه نداشته است. چرا كه در فاصله بسيار كوتاهي ارزش پول ملي نصف شد و در واقع كساني كه ريال در دست داشتند، ناگهان نصف ارزش نقدينگي كه داشتند از دست‌شان رفت بدون اينكه تواني براي حفاظت از دارايي خود كه بعضا محصول ده‌ها سال كار و تلاش‌شان بود داشته باشند. نصف شدن ارزش پول ملي بيش و پيش از هر چيز انگشت انتقاد را به سوي دولت نشانه رفت چرا كه دولت نتوانسته بود به يكي از وظايف اصلي خود يعني حفظ ارزش پول ملي جامه عمل بپوشاند. در واقع دولت با رو آوردن به سياست‌هاي اشتباه و كارشناسي نشده و شعاري، بخش توليدي كشور را دچار تزلزل و آسيب كرد و نتيجتا این رویکرد كاهش ارز پول ملي را در پي داشت.

مهم‌ترين ركن اقتصادي كشور، توليد ملي آن است و به بيان ديگر قدرت پول ملي در آن به توليد ملي بستگي دارد. هر چه توليد بيشتر، معتبرتر و دائمي‌تر باشد، قدرت پول ملي بيشتر خواهد بود. آنچه در سال‌هاي گذشته رخ داده، خواسته يا ناخواسته جهت ضربه‌زدن به توليد ملي بوده است. نتيجه چنين شرايطي كاهش ارزش پول كشور در مقايسه با ارزهاي خارجي است كه آسيب‌هاي موجود را تشديد مي‌كند.ادامه از صفحه اول: چنين وضعيتي باعث خواهد شد تا مردم تلاش كنند خود را از پول ملي برهانند و سرمايه‌هاي خود را در اولين فرصت از ريال به دارايي‌هاي ديگر مانند ارزهاي خارجي، طلا و سكه و كالاهاي بادوام مانند مسكن تبديل كنند و مادام كه دولت توان حفاظت از ارزش پول ملي را نداشته باشد به صورت طبيعي چنين رفتاري از دارندگان ريال خواهد داد. يكي از رويه‌هاي ديگر كه دولت در چند سال گذشته در پيش گرفت و موجب كاهش اعتماد عمومي به سياست‌گذاران پولي و اقتصادي كشور شده، قول‌هاي مكرري بود كه بعضا مردم عادي نيز به بي‌پايه بودن اين نوع قول‌ها پي برده بودند كه در نهايت اعتماد عمومي بيش از پيش لطمه ديد و ضربه خورد. به دليل همين مشكل بايد تلاش كرد رونق يا ثبات اقتصادي را از طريق افزايش اعتماد عمومي به مردم بازگرداند.متاسفانه مديران اجرايي فعلي نشان داده‌اند كه نه تنها قادر به اين مهم نيستند، بلكه با قول‌هاي بدون پشتوانه شرايط را بدتر نموده‌اند. اين رفتارها نشان مي‌دهد كه نگراني از شرايط معيشتي مردم نزد مسئولان اجرايي به حداقل رسيده است. در اين شرايط به نظر مي‌رسد، حضور مديري مقتدر در راس قوه اجرايي كشوربتواند در فراهم كردن شرايط داخلي و ارتباطات بين‌المللي و توجه جدي به توليد و اشتغال زمينه را براي بازگشت به ثبات و رونق اقتصادي فراهم كند.

 


:: بازدید از این مطلب : 627
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1

.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
این وبلاگ برای معرفی طایفه سادات صحیح النسب میرسالاری طراحی گردید .در این وبلاگ اداب ورسوم ،مطالب تاریخی،معرفی شخصیت هاو...........می پردازیم
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
نظر سنجی

نظر شمادرباره هیئت امنای امامزاده میرسالار(ع)

پیوندهای روزانه