منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 894
:: کل نظرات : 1

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 2
:: تعداد اعضا : 24

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 30
:: باردید دیروز : 1
:: بازدید هفته : 111
:: بازدید ماه : 1198
:: بازدید سال : 4490
:: بازدید کلی : 104110
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
چهار شنبه 7 / 10

سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - نوه امام راحل گفت: قرار نیست کسی را به اتهام افکارش محاکمه کنند. صد سال دیگر فرزندان ما اگر تاریخ این دوره را بخوانند به خاطر حل نکردن مشکلات، منتقد ما خواهند بود.

جماران نوشت: حجت الاسلام سید حسن خمینی در دیدار با جمعی از میهمانان خارجی شرکت کننده در بیست و نهمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی که در حرم مطهر امام خمینی حضور یافته بودند، با اشاره به این سخن امام بزرگوار که علت حدوث انقلاب، علت بقای آن نیز خواهد بود، اظهار داشت: امام «اتکال به خدا» و «وحدت کلمه» را عامل پیروزی انقلاب می دانستند و امروزهمین علل باعث بقای انقلاب شده است. همانگونه که شیخ جعفر کاشف الغطاء معتقد بود «اسلام بر توحید کلمه و کلمه استوار است»؛ لذا ضمن باور به خداوند باید دست در دست هم باشیم.

سید حسن خمینی با بیان اینکه هرکس در هر جایی تیغ بر دارد و جامعه را چندپاره کند وحدت را از بین برده است، تصریح کرد: این واقعیت شیعه و سنی نمی شناسد و رهبر معظم انقلاب نیز در این زمینه تعابیر روشنگرانه ای دارند. باید بدانیم چند پارگی جامعه عمدتا مربوط به کج فهمی در فهم مسائل ساده گروهی است.

وی گفت: وقتی عنان تفکر در اختیار یک جریان تندرو قرار گیرد، همین چند پارگی که امروز شاهد آن هستیم رخ می دهد و بنابراین راهی جز این نیست که عقلا سکاندار اندیشه شوند و گروهها و افکار تکفیری و الحادی را طرد کنند.
یادگار امام ادامه داد: در چنین فضایی شاهد هستیم که یک جریان را به محض اینکه کسی با او هم عقیده نیست یا در کوچک ترین نقطه اختلاف نظر دارد، طرد کرده و از دایره دین داری، اسلام و انقلاب بیرون می برد و نتیجه آن جامعه چند پاره اسلامی خواهد بود که امروز شاهد آن هستیم.
سید حسن خمینی یادآور شد: امروز در هر نقطه جهان اسلام مسلمانان در مقابل یکدیگر می جنگندند و در نتیجه این فجایع، خانواده های فراوانی از هم پاشیده شده و گروههای فراوانی مجبور به مهاجرت می شوند.
وی با بیان اینکه  مشکل رژیم صهیونیستی در اذهان کمرنگ شده است و حتی در ذهن برخی، دیگر مشکل محسوب نمی شودتاکید کرد: روزی قرار بود همه با کمک هم این غده سرطانی را از بین ببریم، اما امروز همه به دعوا با یکدیگر مشغول شده ایم.
سید حسن خمینی با تأکید بر اینکه امروز در جهان اسلام هیچ راهی جز به میدان آمدن عقلای طوایف و پرداخت هزینه در راه بیان عقیده درست وجود ندارد، تصریح کرد: عقلا نباید از تکفیری ها و تندروها بترسند، گرچه بیان حرف حق هزینه دارد و سیدالشهداء(ع) مظهر پرداخت این هزینه است.

یادگار امام خطاب به شرکت کنندگان در بیست و نهمین کنفرانس وحدت اسلامی تأکید کرد: در این جلسات باید از تعارف عبور کنیم زیرا جامعه اسلامی امروز گرفتار وضعیت بدی شده است  باید تعصبات کورکورانه را کنار گذاشته و اجازه ندهیم اندیشه و رفتار ما گرفتار آسیب شود.

وی با بیان اینکه این ایرادات متوجه تمام طرف هاست، ادامه داد: قرار نیست کسی دیگری را به اتهام افکارش محاکمه کند بلکه می خواهیم با یکدیگر هم فکری کرده و راه حل پیدا کنیم؛ زیرا من فکر می کنم صد سال دیگر فرزندان ما اگر تاریخ این دوره را بخوانند به خاطر عدم حل این مشکلات منتقد ما خواهند بود.

وی یادآور شد: در پی پیروزی انقلاب اسلامی ایران رژیم صهیونیستی  مجبور شد اطراف خود را دیوارکشی کند تا از دورن فرونپاشد، زیرا در آن زمان همه با هم یکی شدیم و نگفتیم چون حماس سنی است ما شیعیان از او حمایت نمی کنیم یا عده ای دیگر نگفتند از اسد به خاطر شیعه بودن حمایت نمی کنیم؛ اما در سال های بعدی شیطان بزرگ خارجی و شیطان بزرگتر یعنی نفس مان که دو دشمن ما هستند، بر ما غلبه کرد و وضع فعلی پدید آمد.

سید حسن خمینی همچنین با اشاره به ایام میلاد با سعادت نبی مکرم اسلام(ص)، بر ضرورت توجه به خصلت «نرم خویی» پیامبر(ص) که در قرآن به آن اشاره شده است، تأکید کرد و یادآور شد: اگر غلیط القلب باشیم جامعه دور ما جمع نمی شود، لذا راه حل عطوفت و مهربانی است؛ همانگونه که پیامبر(ص)به سبب لطف و محبت و عطوفت وارد دل های مردم شد و هرچه دشمنان ایشان را آزار و اذیت کردند، پیامبر(ص) محبت کرد و آنان را بخشید. وی با اشاره به بخشش کفار مکه توسط پیامبر(ص) هنگام ورود به این شهر گفت: پیامبر با شمسشیر جلو نرفت و از دلهای مردم وارد شد و ما راهی جز پیمودن مسیر ایشان نداریم.


:: بازدید از این مطلب : 1108
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
پنج شنبه 1 / 10


معنای لغوی شیعه و تشیع
شیعه، در لغت به معنای پیرو، طرفدار و گروهی است که بر امری یک سخن شوند و همچنین بر گروه‏ىاران اطلاق می شود.(1)
ریشه کلمه شیعه، از مشایعت و به معنای مطاوعه و پیروی کردن است. واژه شیعه اگر تنها و بدون آمدن قیدی به دنبال آن به کار رود، برافرادی اطلاق می شود که دوستدار اهل بیت (ع) بوده و به امامت آنان اعتقاد دارند. معنای لغوی این واژه در دو سوره مبارک قرآن نیز آمده است. یکی در قصه‏ى موسی (ع) و فرعون در سوره‏ى قصص آیه‏ى پانزده که می فرماید وقتی موسی (ع) در هنگام بی خبری مردم به شهر درآمد «فوجد فیها رجلین یقتتلان هذا من شیعته‏ى و هذا من عدوه‏ى » ؛دیگری در سوره‏ى صافات آیه‏ى 83 که درباره پیروی حضرت ابراهیم (ع ) از حمضرت نوح (ع ) می فرماید : « وان شیعته‏ى لابراهیم »
تشیع نیز در لغت به معنای ادعای پیروی کردن است، چنانکه وقتی گفته می شود «تشیع الرجل» به معنای این است که این فرد ادعای شیعه بودن دارد، البته به مذهب شیعه نیز « تشیع» اطلاق می شود. (2)
در زبان عرب، واژه‏ى «شیعه» را بر حزب نیز به کار می برند. از این رو، شیعه علی (ع) در مقابل شیعه معاویه قرار می گیرد. (3)


شیعه در اصطلاح

شیعه، در اصطلاح به مسلمانانی گفته می شود که حضرت علی (ع) را پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) خلیفه شرعی می دانند و عمل آنان را که در سقیفه بنی ساعده گرد آمدند و ابوبکر را به خلافت و جانشینی پیامبر (ص) برگزیدند، نمی پذیرند.(4) آنها این کار را نقطه آغازین انحراف در تاریخ سیاسی اسلام می دانند و معتقدند امامت علی (ع) از سوی پیامبر اکرم (ص) منصوص بوده و امامت، جز به ظلم و ستم از علی (ع) و اولاد او خارج نمی شود.(5)
در تفکر شیعی امامت منصوص، معصوم است.(6) از این رو، چنین کسانی شایستگی جانشینی پیامبر (ص) را دارند.
شهرستانی در معنای اصطلاحی این واژه گفته است: شیعه به کسانی گفته می شود که تنها از علی (ع) پیروی می کنند و قائل به امامت منصوص او می باشند و او را وصی می دانند. (7)
ابن حزم نیز گفته است: شیعه به کسی گفته می شود که قائل است، علی (ع) پس از پیامبر (ص) برترین مردم سزاوارترین به امامت (جانشینی ) است.(8)
اصطلاح شیعه به سه معنا بکار رفته است: شیعه اعتقادی، شیعه در مقابل عثمانیه، و نیز به معنای دوستی اهل بیت (ع) .(9) شیعه به معنای اعتقادی، نخستین بار در زمان رسول خدا (ص) به پیروان علی (ع) اطلاق شده است، (10) چنانکه حضرت در قصیده ای فرمود:
فأوجب لی ولایته علیکم
رسول الله ‏یوم غدیرخم (11)
با استفاده از این اصطلاح، بعدها به پیروان عثمان «شیعه عثمان» (12) و به پیروان معاویه عنوان « شیعه معاویه» (13) اطلاق شد، تا اینکه پس از جنگ صفین، این اصطلاح برای شیعیان امام علی (ع) به کار رفت و پیروانش در سال شصت هجری طی نامه ای که به امام حسین (ع) نوشتند، رسما خود را شیعه اعتقادی امام علی (ع) نامیدند.(14)

معنای لغوی و اصطلاحی رافضی

رفض مصدر رَفَضَ، در لغت به معنای کنار گذاشتن و خوار کردن آمده است. این کلمه نخستین بار توسط زید بن علی (ع) به کسانی اطلاق شد که به دلیل اعتقاد او به امامت مفضول، او را رها کرده و دست از یاری اش کشیدند.(15) نیز در اصطلاح اهل سنت، هر شیعه، رافضی است به این دلیل که پیروی از خلافت سه خلیفه اول را رها کرده.(16) و به امام مفترضة الطاعه قائل شده است.(17) برخی از عالمان رجال اهل سنت، در تضعیف رجال سند برخی روایات، نسبت رافضی به آنان می دهند و معتقدند رافضیان، صحابه رسول خدا(ص) را ناسزا می گویند و روایات ساخته و مصنوع خود را به راویان موثق نسبت می دهند.(18)
در مقابل کلمه رافضی، ناصبی قرار دارد. و به کسی گفته می شود که با اهل بیت رسول خدا (ص) کینه و دشمنی ورزد، گرچه آن را آشکار نسازد.(19)

اصطلاح امامیه، زیدیه، اسماعیلیه، اثنی عشریه
اصطلاح امامیه، به طور عام به تمام فرقه هایی گفته می شد که به امامت بلا فصل علی بن ابی طالب (ع) معتقد هستند، اما اصطلاح خاص امامیه، تنها بر شیعه اثنی عشری اطلاق می شود.(20)
زیدیه با اینکه خلافت ابوبکر و عمر را به عنوان امامت مفضول پذیرفته اند، در شمار فرقه های شیعی قرار دارند؛ زیرا در اعتقاد آنان، امام حق امام علی (ع) است که پس از امام حسین (ع) در عموم فرزندان حضرت زهرا (س) تداوم می یابد و با قیام به شمشیر- برای گرفتن حق از غاصبان – نمود پیدا می کند.(21) از این رو، اینان، زید بن علی (ع) را به جای امام سجاد (ع ) امام دانسته اند.(22)
اسماعیلیه، از فرقه های مهم شیعه است که به امام اسماعیل بن صادق (ع) به جای امام کاظم (ع) معتقد هستند. آنان پیش از شهرت به اسماعیلیه، سبعیه (هفت امامی) نامیده می شدند که پس از رحلت امام صادق (ع) در سال 841 هجری از شیعه جدا شدند.

اصول و مبانی

اصول و مبانی اعتقادی شیعه
اصول و مبانی اعتقادی و سیاسی مذهب شیعه، بر آیات قران و روایات پیامبر (ص) استوار است. بیان این مهم از آن رو اهمیت فراوان دارد که اولا اثبات می کند شیعه مولود طبیعی اسلام است و معتقدانش ریشه در نصوص قرآنی و روایات دارد، و ثانیا نشان می دهد ظهور این مذهب، دست کم از جنبه‏ى اعتقادی به عصر نبوت بازمی گردند نه به رویدادها و تحولات تاریخی پس از رحلت پیامبر (ص). در این قسمت، ابتدا اصول و مبانی اعتقادی شیعه را بیان کرده، آنگاه اندیشه های سیاسی آن را بررسی می کنیم.

الف) ولایت و امامت تداوم نبوت

مسأله امامت، از مهم ترین و اصیل ترین مباحث زیربنایی عقیدتی و از مفاهیم کلیدی سیاسی در میان فرقه های اسلامی، در دوره های مختلف تاریخی بوده است.
در نظر امامیه، امامت از اصول مذهب تشیع،(23) و بر پایه نظریه اهل سنت، از فروع دین است.(24) متکلمان شیعی، امامت را ریاستی دینی و دنیایی می دانند (25) که در باطن، نوعی ولایت بر انسان و اعمال او دارد و در ظاهر انسان را هدایت و تا مقصد همراهی می کند.(26)
شیعه، امامت را لطف خداوند به بندگان خود می داند. چنانکه خواجه نصیر طوسی گفته است: «الامام لطف».(27) این بدین معناست که امامت، نظیر نبوت، از مسائلی است که از اختیارات انسان بیرون است و باید از راه وحی و تعیین الهی صورت پذیرد، با این تفاوت که نبی به طور مستقیم از سوی خدا تعیین می شود و امام به واسطه‏ى پیامبر از سوی خدا تعیین می گردد.(28)
شیعه، اصل امامت را معرف مذهب می شمارد و آن را در حوزه ایمانیات قرار می دهد؛ یعنی اگر از جنبه معنوی بنگریم، از آن نظر که امام- به اصطلاح احادیث - «حجت خدا» و « خلیفة الله» است و رابطه معنوی میان هر فرد مسلمان و انسان کامل درهر زمان ضروری است، امامت جزیی از مسائل ایمانی خواهد بود. (29)
بحث امامت در بین فرقه های اسلامی سابقه بسیار طولانی دارد، به طوری که این مسأله حتی قبل از به وجود آمدن این فرقه ها و از دوره نبوت (ص) مطرح بوده است؛ چنانکه انصار در بیعت عقبه با پیامبر (ص) بر این اساس بیعت کردند که در هر شرایطی از آن حضرت اطاعت کنند و در مسأله جانشینی با او به نزاع برنخیزند: « و لا تنازع امر اهله » (30) نیز هنگامی که قبیله بنی عامر نزد پیامبر (ص) آمدند و گفتند: مسلمان می شویم و شما را یاری می دهیم، به شرط آنکه پس از شما، جانشینی از آن ما باشد، ایشان فرمود: «ان الامر الی الله یضعه حیث یشاء»؛ این امر به دست خداست هر که را خواست انتخاب می کند». (31)

ب) عصمت

عصمت در لغت به معنای کفّ نفس و بازداشتن آن است؛ چنانکه از آیه «لا عاصم الیوم من أمر الله» (32) چنین برمی آید. موضوع عصمت همواره محل اختلاف فرق و مذاهب اسلامی بوده و هست.
متکلمان شیعه، عصمت را نیروی ربانی و خدایی دانسته اند که دارنده‏ى آن را از ارتکاب لغزشها، گمراهی ها، خطاهای عمدی و سهوی – در عین قدرت ارتکاب – بازمی دارد. (33) آنان آیات و احادیث ذیل را گواه عصمت اهل بیت (ع) می دانند:
1. آیه تطهیر، این آیه در شأن رسول خدا (ص) و اهل بیت او، یعنی امام علی، حضرت فاطمه زهرا، امام حسن و امام حسین - علیهم السلام- نازل شده و بر عصمت آنان دلالت دارد؛ (34) چنانکه علی (ع) می فرمود: اهل بیت در کتاب خدا ما هستیم؛ (35) کافر ما را دوست ندارد و مؤمن کینه ما را به دل نمی گیرد. (36)
2.آیه اولوالامر، این آیه نیز- چنانکه ذکر آن می آید – بر اطاعت بی قید و شرط از اولو الامر دلالت دارد؛ چنانکه امام علی (ع) فرمود: همانا خداوند بدان جهت به اطاعت صاحبان امر فرمان داد که آنان معصوم و پاکیزه هستند و هیچ گاه به گناه امر نمی کنند. (37)
3. حدیث ثقلین (38)، انی تارک فیکم الثقلین ما ان تمسکتم بهما لن تذلوا، کتاب الله و عترتی اهل بیتی، فانه قد نبأنی اللطیف الخبیر، انهما لن یتفرقا حتی یردا علی الحوض...
رسول خدا (ص) در حدیث ثقلین اهل بیت خود را هم پایه و در کنار، قرآن کریم قرار داده است.
4. حدیث سفینه (38)، ان مثل اهل بیتی فیکم کمثل سفینة نوح من رکبها نجا و من تخلف عنها غرق
افزون بر این زندگانی پاک و بی آلایش اهل بیت (ع) که مورد تأیید همگان است دلیلی بر این مدعاست.

ج) علم امام

بر اساس احادیث متواتر، اهل بیت عصمت و طهارت، یعنی پیشوایان دوازده گانه شیعه، داناترین مردم به امر الهی اند. حفظ دین، اصلاح امور مردم و هدایت آنها به سوی حق، از مهم ترین شئون امام است که این امر بدون علم و آگاهی کامل از دین ممکن نیست. از این رو، خداوند فرمود: آنکه خلق را به راه هدایت و طریق سعادت رهبری می کند، سزوار پیروی است(یونس، 35) (39) در روایات نیز آمده است که اگر امام عالم نباشد، ممکن است شرایع و احکام الهی را تغییر دهد(40). بنابراین، علم به قرآن، با همه مراتب آن نزد آنان است و همین علم، آنها را به پیامدهای اعمال آگاه می کند و مانع گمراهی و سبب عصمت آنان است. البته این علم غیر اکتسابی بوده و سرچشمه آن فضل خداوند است؛ چنانکه در آیه 113 سوره ‏یوسف، فضل الهی به این نوع از علم تفسیر شده است (41) و حدیث امام صادق (ع) که فرمود: به خدا سوگند علم تمام کتابت نزد ماست (42)، نیز گواه بر آن است.

د ) سابقه

پیشی گرفتن در اسلام، به لحاظ جایگاه ویژه ای که در بین مسلمانان داشته است، مورد توجه تاریخ نگاران و متکلمان قرار گرفته و به صورت یک مفهوم سیاسی درآمده است، به طوری که خلفای اولیه برای بیان مشروعیت سیاسی خود بدان استناد کرده و چنانکه ذکر خواهد شد، اهل سقیفه نیز آن را مهم ترین دلیل انتخاب ابوبکر دانستند. این در حالی است که سبقت علی (ع) در اسلام و مجاهداتش در راه دین، با صحابه دیگر قابل مقایسه نیست چنانکه روایات فراوان شیعه و سنی او را به عنوان اولین مسلمان یاد کرده و سابقه او را مورد تأیید قرار داده اند. (43)

ه) قرابت

از آنجا که امام و جانشین پیامبر(ص) باید تحت نظارت مستقیم پیامبر(ص) و در پرتو آیین الهی تربیت شود، خداوند جانشینان پیامبر را ازبین نزدیکان و خویشاوندان او برگزید. البته انتخاب جانشین از خویشاوندان، در میان انبیای گذشته نیز وجود داشته که آیات حدید، 26؛ انعام، 84 و بقره، 124 بدان تصریح دارد؛ با توجه به این زمینه ها، در ذهن مسلمانان نیز قرابت جایگاه خاصی داشته است. بر این اساس، از دلایل مهمی که قریش برای امامت خود در اجتماع سقیفه بنی ساعده مطرح کردند، قرابت با رسول خدا (ص) بود. هنگامی که انصار به فضیلتهای خود استدلال کردند، ابوبکر گفت: عرب هرگز راضی نمی شود که مردی غیر از نزدیکان رسول خدا (ص) حکومت کند؛ ما خویشاوند و عشیره او هستیم، بدین جهت کسی را یارای معارضه با ما نیست (44). حضرت علی (ع) وقتی استدلال مهاجران را شنید، فرمود: با استدلال به انتسابشان به شجره پیامبر (ص)، ثمره و میوه را ضایع کردند.(45) حضرت در مقام بحث با قریش که امامت را با توجه به قرابت با رسول (ص) به دست آوردند، می فرمود: اقربای حضرت اهل بیت (ع) هستند، نه قریش. از این رو، هنگامی که مردی از قبیله بنی اسد از حضرت پرسید: چگونه شما را از این مقام بازداشتند، در حالی که بدان سزوار بودید؟ فرمود: أما الاستبداد علینا بهذا القمام و نحن الأعلون نسبا(46) ؛ پس بدان که خودسرانه خلافت را عهده دار شدند و ما را که نسبمان برتر و پیوندمان با رسول خدا (ص) استوارتر است، به حساب نیاوردند.

و) وصایت و وراثت

سیره و سنت پیامبران الهی برای ادامه راهشان، انتخاب وصی برای خویش بوده است. (47)
وصی، جانشین کسی است که او را انتخاب کرده تا پس از مرگ کارهای مربوط بدو را انجام دهد. وصایت که اسم مصدر است، نزد متکلمان شیعه همواره وصیت پیامبر (ص) به هنگام بیعت مردم با حضرت علی(ع) را در ذهن متبادر می سازد. بنابراین این مسأله قبل از اصل امامت مطرح بوده است. بعد از سقیفه، کلمه وصی مکرر به کار رفته است. از آن شمار می توان به زور بیعت با علی (ع) (48)، و هنگام جنگهای جمل (49)، صفین، نهروان،(50) و نیز سخنان امام حسن (ع) (51) اشاره کرد.
در این میان حدیث لکل نبی وصی و وارث و ان علیا وصیی و وارثی (52) به حدیث وصایت معروف است. پیامبر اکرم (ص) در این حدیث، علی (ع) را به طور مطلق وصی خود معرفی کرده است؛ یعنی او مجاز است در تمام اختیاراتی که پیامبر (ص) داشته، تصرف نماید و این همان معنای خلافت است. پس از رحلت رسول خدا (ص)، کلمه وصی یکی از القاب مشهور امام علی (ع) شد.(53)
ابوذر در زمان عثمان در مسجد رسول خدا (ص) می نشست و حدیث وصایت را برای مردم بازخوانی می کرد.(54)
علی (ع) نیز درباره وراثت و وصایت اهل بیت (ع) فرمود: وصیت و وراثت رسول خدا (ص) در بین اهل بیت (ع) است.(55) چنانکه به هنگام بیعت گرفتن از ایشان نیز مکرر می فرمود: من وصی پیامبرم. (56)

ز) نص و تنصیص

بر اساس عقیده‏ى شیعه، امام باید از طرف خدا انتخاب شود و به منظور ابلاغ به مردم، به پیامبر معرفی گردد. از این امر به نص یا تنصیص [تعیین] تعبیر می شود. شیعه، وصایت و نص را ملاک تعیین امام می داند و منکر اصل شورا و بیعت در تعیین امام است. در حالی که اهل سنت، شورا و بیعت را، دو ملاک تعیین امام می داند و منکر وصایت و نص پیامبر(ص) بر امامت و جانشینی پس از او هستند. روایاتی که بر انتصاب و تنصیصی بودن امامت و ولایت اهل بیت (ع) دلالت می کنند، بسیارند.(57)


:: بازدید از این مطلب : 1971
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
پنج شنبه 1 / 10

آستان امامزاده سید جمال الدین(علیه السلام) در شهرستان تبریز و در محل قدیمی قبرستان کهنه در محله راسته کوچه (خیابان شهید مطهری فعلی) قرار دارد. بنای امامزاده سید جمال در بافت قدمی شهر واقع شده و با نام هایی همچون «امامزاده موسی»، «امامزاده کهنه» و «امامزاده» راسته کوچه نیز شناخته می شد.

بقعه امامزاده سید جمال (علیه السلام) از سه سمت شمال، جنوب و شرق به کوچه های همجوار محدود بوده و از قسمت غربی منتهی به مدرسه دخترانه دانش است. این مدرسه در سال 1391 ش از طرف اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تخریب گردید تا طرح توسعه آستان آن امامزاده از ضلع غربی ادامه یابد.
تاریخ ساخت نختسین بقعه ی امامزاده سید جمال (علیه السلام) معلوم نیست ولی با توجه به منابع معتبر مزار ایشان پیش از قرن دهم هجری معروف به امامزاده بوده و پس از قرن دهم حسب و نسب ایشان کشف و به کتاب های مربوطه راه یافته است. آیا امامزاده سید جمال از سده های قبل دارای بقعه و بارگاه بوده و یا در سده های اخیر احداث شده است؟ از قرار معلوم بنای بقعه از سده ی یازدهم به بعد ساخته شده و حشری از «گنبد مرقدش به رنگ گنبدفلک نیلگون» خبر داده و طباطبایی هم از گنبد او «بر نوک آسمان نیلگون و کبود» تعبیر آورده است.
مساحت بنای قدیمی مشخص نیست، حشری در حوالی مزار از مسجدی به نام «مسجد حاجت» نام می برد.
طباطبایی هم بعد از ذکر مطالب حشری در مورد مسجد حاجت مطلبی آورده است.
نادر میرزا برخی از مشخصات و طول و عرض مسجد را ذکر می کند و می نویسد:
ابتدا که شخص داخل می شود مسجدی است 30 قدم در طول و شش قدم در عرض، و در بالای درِ بیرون مسجد، در روی سنگ مرمر این کلمات را مرقوم کرده اند:
«بسم الله الرحمن الرحیم
مرقد منور الانوار امامزاده موسی بن جعفر المشتهر به «سید جمال الدین» او به امام همام موسی کاظم (علیه السلام) منتهی می شود، نمّقه حسین الموسوی، سنه 1244.»
در انتهای مسجد درِ علیحده نصب کرده اند، و از این در داخل بقعه می شود. بقعه گنبد و صندوق چوبی دارد و در محراب بقعه سنگ سیاهی را به طور گلسازی حجاری نموده اند و در جای محراب به کار برده اند، علامت خطی و آثاری غیر از آنچه گفته شد، ندارد.
عبدالعلی کارنگ که از نزدیک بقعه را دیده در مورد ساخت و خصوصیات بنای مسجد و بقعه می نویسد:
در ورودی مسجد از سوی شمال است. این در به کفشکن مسجد باز می شود و در رو به روی آن در مسجد قرار گرفته است. در ضلع جنوبی مسجد راهی به زیارتگاه تعبیه گردیده است. مرقد امامزاده درست در زیر گنبد بالنسبه بزرگی واقع شده که پاطاق مقرنسی دارد. روی آن صندوق چوبی زیبایی نهاده اند. صندوق کهنه؛ ولی سالم است. روی آن پرده و پارچه ی سیاهی انداخته اند. در کنار قبر، منبر سه پله ای گذاشته شده است... محراب سنگی مقرنسی نیز در زیارتگاه تعبیه کرده اند که تزییناتی از گل و بوته و اسلیمی دارد و روی آن ها را رنگ زده اند. در حیاط زیارتگاه که گورستان کوچکی است طرح چند قبر مندرس و یک قوچ سنگی سالم دیده می شود. اخیراَ یک در آهنی به جای در پیشین آن که به سوی جنوب باز می شود نهاده اند، کتیبه ای نیز بالای آن نصب کرده اند که مضمونش چنین است:
هذا باب البقعة الشریفة لمرقد السید الجلیل النبیل، ابوالحسن موسی الجمال بن ابی القاسم جعفر الجمال بن ابی جعفر محمد بن ابراهیم الیمامی او الیمانی بن عبیدالله بن الامام الهمام موسی بن جعفر (علیه السلام). 
اما بنای کنونی امامزاده سید جمال (علیه السلام) در مساحتی در حدود 835 متر مربع قرار دارد و از سنگ، آجر، ملاط، گچ، آهن و چوب ساخته شده است. بقعه متشکل از صحن، مسجد حاجت، حسینیه، گنبدخانه، سرویس های بهداشتی زنانه و مردانه و کفشکن است. نمای بیرونی بقعه آجری است و دارای ازاره ای از سنگ مرمر می باشد. دو گلدسته در نمای جنوبی است و در بالای هر کدام پرچم سبزرنگی نصب شده است.
محدوده ی صحن با دیوارهایی از سنگ تیشه ای و نرده های آهنی در ضلع جنوبی و شرقی از کوچه های همجوار جدا شده و دو ورودی آهنی از ضلع های شرقی و جنوبی دارد. در ضلع غربی صحن، آشپزخانه و حسینیه قرار دارد که در سال های اخیر ساخته شده است. کف صحن با آسفالت پوشانده شده و یک قوچ سنگی در صحن قرار دارد.
ورودی بنا و کفشکن در ضلع شمالی صحن قرار دارد. بر بالای ورودی کفشکن تابلوی سبزرنگی قرار دارد و عبارت «السلام علیک یابن رسول الله، حرم مطهر امامزاده حضرت موسی بن جعفرالجمال» بر روی آن نوشته شده است. در ضلع شرقی کفشکن سرویس بهداشتی قرار داد.
در ضلع شرقی کفشکن درِ پیش فضای مسجد، قرار دارد و جنس آن از آلومینیوم بوده و دارای نعل درگاهی قوس شبدری است. در ضلع شمالی پیش فضا درِ قدیم مسجد وجود دارد، در ضلع غربی آن راه پله ای که به انباری منتهی می شود. در ضلع جنوبی پیش فضا مسجد دالانی است که در سمت شرقی دالان، آبدارخانه واقع شده است. مسجد دارای دو ورودی در ابتدا و انتهای دالان بوده و جنس درهای ورودی از چوب با نعل درگاهی قوسی شکل است.  
 
مسجد دارای قرنیزی از چوب بوده و سقف آن همچون سقف سایر قسمت های بقعه با طاق اجرا شده و لایه ی بین آجرها دارای بندکشی است. مسجد دارای شش پنجره از نمای شرقی و چهار پنجره از نمای غربی است. نعل درگاهی آنها قوس شبدری کُند بوده و از حفاظ آهنی برخوردارند. محراب مسجد با کاشی هفت رنگ اجرا شده و آیه ی شریفه 144 سوره مبارکه بقره در زمینه لاجوردی کاشی کاری شده است. در دو طرف محراب دو در چوبی قرار دارد که به گنبدخانه باز می شوند. ورودی غربی مخصوص بانوان و ورودی شرقی از آن آقایان است. گنبدخانه دارای قرنیز چوبی و گنبدی آجری است. سطح درونی گنبد مقرنس کاری و رنگ آمیزی شده است. محراب مقرنسی گنبدخانه سنگ قبری با خط نستعلیق جلی در ترنج های بیضی شکل به دیوار نصب شده است.
 
 
ضریح آلومینیومی به ابعاد 1/90×1/25 متر در زیر گنبد قرار دارد. روی ضریح با پارچه ی سبزرنگی پوشانده شده و به علت پوشیده بودن روی قبر عبارات سنگ قبر معلوم نشد. بر روی قبر دو شمعدانی قرار دارد.
در داخل بقعه یک تابلوی بزرگی است که حاوی مکتوبه ای از آیت الله حاج شیخ هدایت الله غروی تبریزی در مورد تکریم و احترام و تأیید نسب نامه ی امامزاده سید جمال (علیه السلام) است.
آستان مبارکه امامزاده سید جمال (علیه السلام) در سال 1374 ش با حمایت آیت الله سید مرتضی مرعشی نجفی با همکاری های جناب آقای مهندس عبدالعلی زاده استاندار وقت و با همت متولی سخت کوش امامزاده، آیت الله سیدمهدی مرعشی نجفی به سبک سنتی تعمیر و مرمت گردید و هم اینک از امکانات خوبی برخوردار است.
هم اکنون آستان مقدس امامزاده سید جمال (علیه السلام) یکی از مراکز بسیار باصفا و معنوی شهرستان تبریز بوده و زائران در مناسبت های دینی در طول سال و ایام هفته در آنجا حضور می یابند و به زیارت می پردازند.


:: بازدید از این مطلب : 1510
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
پنج شنبه 1 / 10

 

 

رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های جهان

 
 
به گزارش خبرگزاری فارس، پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌‌الله العظمی خامنه‌ای با نگاهی به بازتاب سخنان رهبر معظم انقلاب در رسانه های خارجی نوشت:
با شكل‌گیری انقلاب‌های مردمی در منطقه و به‌ویژه پس از خطبه تاریخی رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره حوادث مصر و تونس، رسانه‌های منطقه و جهان حساسیت بیشتری نسبت به موضع‌گیری‌های آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای از خود نشان داده‌اند. از همین رو همان‌طور كه پیش‌بینی می‌شد، سخنان ایشان در جوار مرقد امام راحل(ره)، با واكنش قریب به اتفاق رسانه‌ها مواجه و در سطح وسیعی منتشر شد كه بیشتر از همه، مواضع بین‌المللی رهبر انقلاب درباره حوادث اخیر منطقه و موضوع فلسطین مورد توجه قرار گرفت.

ایران با حركت‌هایی كه به تحریك آمریكا انجام می‌شود، همراهی نمی‌كند

این مضمون، در تیتر بسیاری از خبرگزاری‌ها و شبكه‌های خبری از جمله رویترز، جروزالم پست، www.aljadeed.tv، رادیو عراق آزاد، www.swissinfo.ch و AFP به چشم می‌خورد كه ایران از حركت‌های همسو با آمریكا حمایت نمی‌كند.

"الجزیره " در همین زمینه اعلام كرد: آیت‌الله خامنه‌ای ابراز داشت از انقلاب‌هایی كه اسلامی، مردمی و ضد آمریكایی باشند حمایت و پشتیبانی می‌كند. خبرگزاری "رویترز " هم نوشت: ظاهراً آیت‌الله خامنه‌ای می‌خواست با طرح این مطلب، دلیل حمایت نكردن ایران از اعتراضات در سوریه را بیان كند.

روزنامه عراقی "الصباح " نیز در تیتر خود به صورت مطلق به حمایت رهبر ایران از انقلاب‌های عربی اشاره كرد و در متن خبر نیز به تفصیل به دیدگاه‌های ایشان دراین‌باره پرداخت.
رادیو تلویزیون "النهرین " هم در پایگاه اینترنتی خود نوشت: آیت‌الله خامنه‌ای تأكید كرد كه بیداری اسلامی در منطقه در برابر آمریكا و سیاست‌های آمریكا خواهد بود.
اظهارات ولی امر مسلمین درباره فلسطین نیز در سطح بسیار وسیعی منعكس شد و برخی رسانه‌ها ترجیح دادند این بخش از سخنان ایشان را تیتر كنند كه فلسطین "تجزیه‌پذیر نیست و یكپارچه متعلق به فلسطینیان است "

در این میان البته "لوس آنجلس تایمز " در تیتر خبر به حضور ده‌هاهزار نفر در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی اشاره كرد و در تصویر این خبر نیز جمعیت نسبتاً خلوتی را به نمایش گذاشت و در متن خبر نیز بسیار كوتاه و گذرا و در لابه‌لای چند مطلب كوتاه دیگر، به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره كرد.

انقلاب‌های یمن، بحرین و لیبی به پیروزی می‌رسد

روزنامه لبنانی "الرأی " و پایگاه خبری "نبأنیوز " با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع صدهاهزار نفر از مردم در كنار مرقد امام خمینی از قول ایشان تیتر كردند: انقلاب‌های مردمی در كشورهای یمن، لیبی و بحرین به پیروزی می رسد.
خبرگزاری "یونایتدپرس " در همین باره از جانب رهبر معظم انقلاب نوشت: آنچه در شمال آفریقا و خاورمیانه رخ داد،حوادث مهم و تاریخ‌سازی است و این روند ادامه خواهد یافت.

رهبر ایران، سوریه را استثنا كرد
روزنامه فرامنطقه‌ای "الشرق‌الاوسط "، رسانه‌های مربوط به معارضان سوری و برخی پایگاه‌ها همچون "القناة "، با اشاره به بیانات رهبر انقلاب نوشتند: آیت‌الله خامنه‌ای از مردم منطقه حمایت كرد اما با بیانات خود به همگان فهماند كه قصد حمایت از اعتراضات در سوریه را ندارد زیرا به زعم او این اعتراضات با تحریك آمریكا و اسرائیل انجام می‌گیرد و یك قیام اسلامی به شمار نمی‌رود.

الشرق‌الاوسط همچنین برای خبر خود، تصویر مربوط به حضور مسئولان در مراسم سالگرد ارتحال امام را منتشر كرد و نوشت: این عكس از پایگاه رسمی رهبر ایران گرفته شده و در آن تمام مسئولان اصلی و درجه اول ایران كنار هم نشسته‌اند.
یكی از پایگاه‌های معارض بشار اسد در سوریه www.free-syria.com نیز نوشت: [آیت‌الله] خامنه‌ای امیدوار است كه تمام انقلاب‌های منطقه به پیروزی برسد به‌جز سوریه. این پایگاه با گذاشتن علامت تعجب در پایان تیتر خود، از حمایت نكردن رهبر ایران از اعتراضات این كشور انتقاد كرد.

این پایگاه نوشت: [آیت‌الله] علی خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی پیش‌بینی كرد كه پیروزی با انقلاب‌های یمن، لیبی و بحرین همراه خواهد شد ولی تعمداً هیچ نامی از سوریه نبرد.
پایگاه معارض بشار اسد، مدعی حضور اسلام‌گراها در صفوف اولیه اعتراضات در این كشور شد و افزود: [آیت‌الله] خامنه‌ای این اتفاقات را انقلاب ندانست و آن‌ها را در راستای توطئه بیگانگان برای ضربه زدن به جریان مقاومت توصیف كرد.

تلاش صهیونیست‌ها برای انحراف در انقلاب‌ها

www.lebanese-forces.com به هشدارهای رهبر معظم انقلاب درباره تلاش آمریكا و صهیونیست‌ها برای ایجاد انحراف در انقلاب‌های مردمی در منطقه توجه كرد و از قول ایشان نوشت: مردم مصر و تونس در انقلاب خود پیروز شدند اما صهیونیست‌ها تمام تلاش خود را به كار بسته‌اند تا این انقلاب‌ها به نتایج قابل قبول نرسد. مردم مصر باید هوشیار باشند تا دشمنی كه از در بیرون رفته، از پنچره وارد نشود.

پایگاه خبری "14مارس "، نزدیك به سعد حریری هم با همین تیتر به استقبال سخنان رهبر معظم انقلاب رفت اما در ادامه نوشت: رهبر ایران، عربستان سعودی را به سركوب مردم بحرین متهم كرد و گفت كه این كار با چراغ سبز آمریكا انجام گرفته است.

 
رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های جهان
 

فلسطین تجزیه‌پذیر نیست و به آغوش اسلام بازخواهد گشت

اظهارات ولی امر مسلمین درباره فلسطین نیز در سطح بسیار وسیعی منعكس شد و برخی رسانه‌ها ترجیح دادند این بخش از سخنان ایشان را تیتر كنند كه فلسطین "تجزیه‌پذیر نیست و یكپارچه متعلق به فلسطینیان است "

رسانه‌هایی چون روزنامه عربستانی "دارالحیات "، "دیلی‌استار "، www.alarab.net ، روزنامه بحرینی "الوسط "، پایگاه مصری "الوفد "، www.maannews.net، پایگاه "مصراوی " و خبرگزاری رسمی كویت از قول رهبر انقلاب نوشتند: "فلسطین طی چند دهه غصب شد اما بدون تردید دوباره به مردم فلسطین و به آغوش اسلام برخواهد گشت و این اتفاق خواهد افتاد. "
خبرگزاری رسمی كویت با اعلام این خبر افزود: رهبر ایران تأكید كرد كه موضع كشورش در حمایت از فلسطین تغییر نخواهد كرد.

پایگاه "الوطن " با اشاره به اظهارات رهبر انقلاب اسلامی درباره فلسطین، این بیانات را با سخنان اخیر اوباما خطاب به جهان اسلام درباره فلسطین مقایسه كرد و نوشت: اوباما در آن سخنرانی از تشكیل دولت فلسطینی براساس مرزهای سال 1967 سخن گفت اما رهبر ایران در نقطه مقابل این اظهارات بیان داشت كه فلسطین تجزیه‌پذیر نیست و یكپارچه متعلق به فلسطینی‌ها است. رهبر ایران همچنین پیشنهاد داد كه همه‌پرسی در فلسطین برگزار شود.

 
رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های جهان

رهبر ایران دعوت به آرامش كرد

علاوه‌بر توجه به ابعاد بین‌المللی در سخنان رهبر معظم انقلاب، برخی از رسانه‌ها اظهارات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره تأمین عدالت و امنیت كسانی كه اختلاف نظر دارند را تیتر كردند.
شبكه خبری "فرانس24 "، روزنامه عربستانی "المدینة "، "میدل‌ایست آنلاین "،www.arabstoday.net پایگاه مصری "الغد "، "الامارات الیوم "، "الرأی‌نیوز " و روزنامه‌های كویتی "الانباء " و "السیاسة " از جمله رسانه‌هایی بودند كه به این بخش از بیانات رهبر معظم انقلاب توجه بیشتری از خود نشان دادند و بسیاری از این رسانه‌ها مخاطبانِ این بخش از سخنان رهبری را طرفداران حاكمیت و اردوگاه اصولگرایان دانستند.

فرانس24 هدف از بیان این اظهارات را ایجاد نوعی آرامش و وحدت در كشور دانست و افزود: آیت‌الله خامنه‌ای تأكید داشت كه دیدگاه‌های سیاسی مختلفی در كشور وجود دارد و تا زمانی كه هیچ‌كدام از آن‌ها در راستای براندازی یا خیانت به كشور یا اجرای طرح‌های دشمنان گام برنداشته‌اند، نباید حق آن‌ها در ابراز عقیده را بگیریم كما این‌كه ایمان با اهانت به مخالفین سازگاری ندارد.
میدل‌ایست آنلاین نیز نوشت: رهبر بلندپایه ایران، محافظه‌كاران را به آرامش فراخواند تا جلوی شكاف بین نخبگان حاكم در ایران گرفته شود.

 


:: بازدید از این مطلب : 1580
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
پنج شنبه 1 / 10

شاید قدیم ترین کتابی که در خصوص ایشان سخن گفته روضات الجنان باشد. حافظ حسین کربلایی در مورد مزار وی می نویسد:
«مرقد و مزار آن چراغ دودمان مصطفی و مرتضی، صاحب الطوق، امامزاده ابوالحسن موسی ـ علیه و علی آبائه الطاهرین صلوات الله الملک العلی ـ در محله ی سنجاران است و مشهور و معروف به امامزاده ... حقیقت حال این مزار این است که در کتب بحور انساب مذکور و مسطور است که امامزاده ابوالحسن موسی صاحب الطوق، در زمان القائم بامرالله عباسی که بیست و ششم شخص است از خلفای عباسی و اول دولتش در ذی الحجه 422 ق و آخر دولتش سال 467 وقوع یافته، چنانچه چهل و پنج سال حکومت کرده باشد، از استیلا و خوف او، امامزاده مذکور در شهور سنه اثنتین و ثالثنی و اربعمائة به آذربایجان تشریف شریف ارزانی فرموده اند و در آن دیار داعی حق را لبیک گفته و رخ در نقاب خاک کشیده است.»
کربلایی در بخشی دیگری از نوشته خود به زمان شهرت آن بقعه، به «امامزاده موسی» در زمان شاه اسماعیل صفوی اشاره کرده است.
ملا محمد امین حشری صاحب بقعه را با عناوینی چون «امامزاده جمال» و «صاحب طوق» یاد نموده، می نویسد:
«مزار لازم الانوار امامزاده موسی بن جعفر جمال، علی ما هو المشهور درمحله ی سنجران واقع است... آن حضرت را «امامزاده جمال» می گفتند و جهتش آنکه پدر بزرگوار آن عالی مقدار چون جدّ بی همال عدیم المثال به غایت جمیل بوده است و بعضی ایشان را امامزاده موسی «صاحب طوق» می گفته اند از آن جهت که آن معصوم مظلوم در دست کفار نابکار اسیر و گرفتار گشته و طوق زنجیر در گردن او نهاند.»
سید محمدرضا طباطبایی ضمن تکرار مطالب حشری و با استناد به عمدة الطالب ایشان را «ابن الاعرابی» معرفی کرده و درباره ی علت عزیمت وی به آذربایجان نوشته است: 
«آن جناب را «ابن الاعرابی» می گفتند، از برای آن که جناب در میان اعراب بادیه، نشو و نما یافته بود و اکثر قشون که به دار السلطنه ی تبریز آورده بود، اعراب بود... آن بزرگوار در زمان بنی عباس با لشکر بسیار به تبریز آمد و بیشتر شهرها و قلعه های آذربایجان را تصرف کرد و بعد از غلبه و تسخیر آذربایجان دشمنان بر آن امامزاده غلبه کرده و در تبریز به دست کفار نابکار اسیر و گرفتار شد و طوق و زنجیر در گردن مبارکش نهادند و به مدت هفت سال حبسش کردند.»
نادر میرزا با استناد به نوشته ی عموزاده اش فقط به اسم و محل امامزاده اشاره کرده و سپس به توصیف بنا پرداخته است. او می نویسد:
«بقعه ی امامزاده سید جمال الدین معروف به «امامزاده کهنه» در محله ویجوی در غربی شهر به مسافت سه هزار قدم از سید حمزه واقع است.»
همانطور که در مطالب حافظ حسین کربلایی آمده، پیدا شدن مزار امامزاده سید جمال (علیه السلام) و حسب و نسب ایشان، توسط درویش شیخ اویس در دوره ی صفویه صورت گرفته است. درویش اویس با توجه به قرائن ذکر شده، احتمال داده که مزار موجود در راسته کوچه مربوط به امامزاده موسی باشد. پس از ایشان گروهی از محققان بر اساس تحقیقاتی که انجام داده اند، ایشان را با چهار واسطه، امامزاده ابوالحسن موسی بن جعفرالجمال بن محمدبن ابراهیم بن محمد الیمانی أو الیمامی بن عبیدالله بن الامام موسی الکاظم (علیه السلام) معرفی کرده اند و اسرار علیشاه وی را از فرزندان جمال الدین هارون بن موسی بن جعفر (علیه السلام) ثبت کرده است.
آیت الله سید مهدی مرعشی نجفی متولی و امام جماعت آستان مقدس امامزاده سید جمال (علیه السلام) در اثر جداگانه ای که در خصوص امامزاده سید جمال منتشر کرده، نسب شریف ایشان را به نقل از کتاب های نسب شناسی بررسی کرده است.
امامزاده سید جمال (علیه السلام) دارای اولاد و نوادگانی در شروان بوده که بعضی از آنها نظیر سید احمدحسین حسنی موسوی باب الابوابی ملقب به «بدرالدین» و مشهور به «لاله ای» سرسلسله ی سادات لاله در ردیف عرفا و علما بوده اند. وی از شروان کوچ نمود و در تبریز ساکن شد.


:: بازدید از این مطلب : 1485
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
این وبلاگ برای معرفی طایفه سادات صحیح النسب میرسالاری طراحی گردید .در این وبلاگ اداب ورسوم ،مطالب تاریخی،معرفی شخصیت هاو...........می پردازیم
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
نظر سنجی

نظر شمادرباره هیئت امنای امامزاده میرسالار(ع)

پیوندهای روزانه