*سبک زندگی از نگاه روایات :
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 894
:: کل نظرات : 1

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 2
:: تعداد اعضا : 24

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 844
:: باردید دیروز : 266
:: بازدید هفته : 1154
:: بازدید ماه : 1110
:: بازدید سال : 5643
:: بازدید کلی : 105263
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
جمعه 8 / 8


رسول خدا (ص) به شخصی می فرماید : سفارش می کنم هرگاه خواستی کاری انجام دهی به سرانجام آن بیندیش اگر مایه رشد بود آن را انجام بده و اگر مایه فساد و تباهی بود آن را رها کن .
همچنین آن حضرت می فرماید خدای متعال دوست دارد هر یک از شما وقتی کاری می کند آن را محکم و استوار سازد .
امیرالمومنین علی (ع) نیز می فرماید : استواری زندگی به برنامه ریزی نیکو و نتیجه آن دور اندیشی نیکو است .
امام صادق (ع) می فرماید : سه چیز فرد را از دستیابی به مقامات عالی باز می دارد ، کوتاهی همت، کم تدبیری و ناتوانی در اندیشه.*

سبک زندگی در سعادت و شقاوت :
آبادانی دنیا و آخرت ما در گرو اقتدا به پیامبر اکرم (ص) است یکی از علل این نیازمندی جامعیت پیامبر اکرم (ص) است سیره اخلاقی ایشان و شخصیت پیامبر مانند دین اسلام جامع و همه جانبه است و در واقع وقتی از جامعیت اسلام سخن می گوییم این نگاه جامع راه هم می توانیم در زندگی پیامبر اکرم (ص) ببینیم ، پیامبر اکرم در مسایل شخصی اهل نرمش و مدارا بودند، ولی در مسایل اصولی صلابت ویژه ای داشتند ، هم مرد جنگ بودند و هم مرد معنویت ، هم مرد عبادت و پارسایی هم مرد سیاسیت ، از افراط و تفریط دور بودند و در عین اینکه مردم را از شکم پرستی دور می کردند ، اجازه نمی دادند راه راهبان را در پیش بگیرند .
بوی خوش ، نماز و شب زنده داری ، لذت حلال ، تواضع و سادگی را دوست داشتند و تکبر ، شرک ، اشرافی گری و تملق و چاپلوسی را دشمن می شمردند . اینجاست که انسان می تواند با اقتدا به پیامبر اکرم (ص) زندگی زیبایی را برای خود ترسیم کند و سعادت دنیا و آخرت را کسب کند و از شقاوت و بد بختی و نکبتی که با دوری از زندگی سبک اسلامی دارد نجات پیدا کند .پیامبر در عین سادگی ،  طرفدار فقر نبودند مال و ثروت را از راه مشروع لازم می دانستند و نیز بر صرف مال و ثروت از راه مشروع تأکید داشتند .

*کار و انضباط کاری در سبک زندگی :
اسلام با تأکید بر تضمین روزی بندگان از سوی خدای متعال سعی و تلاش را توصیه کرده و در قرآن می فرماید : و ان لیس للانسان الاما سعی : انسان جز محصول کوشش خویش مالک چیزی نیست – در بسیاری از روایات از کار و تلاش برای روزی حلال به عبادت برتر تعبیر شده است – امام علی علی (ع) آن را از سحر خیزی در راه خدا کمتر ندانسته و امام رضا (ع) نیز اجرش را بیش از جهاد در راه خدا دانسته ، جوهر وجود آدمی با تلاش و کار جلوه گر می شود اسلام از انسان می خواهد که در آبادانی و عمران زمین همت کند و به عنوان عضوی از جامعه برای زندگی خوب و آبرومند نقش ایفا کند و سهمی در سازندگی و تولید جامعه داشته باشد و کسی در تولید و سازندگی سهمی داشته باشد . طبیعتا به یک درآمد مشروعی هم می رسد . از این رو امروزه کار ، نقش مهمی در سبک زندگی و عقل معاش ایفاء می کند .
مرحوم شیخ حر عاملی در ضمن روایتی ( وسایل شیعه جلد 17 صفحه 27 نقل می کند زمانی که آیه (یتق الله یجعل له مخرجا و یزرقه من حیث لایحسب ) نازل شد – عده ای از اصحاب پیامبر کا وکسب خود را تعطیل کردند و به عبادت رو آوردند و گفتند خدا طبق وعده خود روزی ما را می رساند پیامبر اکرم (ص) وقتی این جریان را شنید همه را فرا خواندند و فرمودند : کسی که چنین کند دعای او مستجاب نمی شود و مشمول رحمت خدا نیست – به دنبال کار و روزی حلال بروید – لذا اسلام نقش کار را در چارچوب توسعه زندگی فردی و اجتماعی جامعه تأکید دارد و هر فعالیت مفیدی را محترم می شمارد .
پیامبر اکرم (ص) دست کارگر را می بوسند و می فرمایند این دستی است که هرگز آتش به او نمی رسد – این نگاه زیبا پیامبر (ص) به کار است – در حدیث دیگر از پیامبر اعظم (ص) نقل شده است عبادت هفتاد جزء دارد که بهترین آن کسب حلال است – و این نگاه پیامبر نسبت به کار و تلاش است و می تواند برای جوانان ما الهام بخش باشد – نقل است جوانی نزد پیامبر (ص) آمد در حالی که از اول صبح تا به شب مشغول کار و سازندگی بود و اطرافیان پیامبر (ص) به کنایه گفتند : این جوان اگر نیروی خودش را در جهت عبادت خدا بکار می برد شایسته مدح و ستایش بود و خواستند به گونه ای آن جوان را ندامت کنند پیامبر (ص) فرمودند : این سخن را نگویید اگر این جوان برای معاش خود کار می کند تا در زندگی محتاج دیگران و مردم نباشد با این عمل در راه خداقدم برداشته است .
یکی از موارد بسیار مهم در سبک زندگی اسلامی انظباط کاری است ، یعنی انسان در حوزه کاری خودش باید از انظباط و وجدان کاری برخوردار باشد و هر کاری را با استحکام و درستی انجام دهد .
از دیگر نکات در سبک زندگی باید توجه داشت : پرهیز از بطالت و بیکاری است که پیامبر اکرم (ص) به شدت از تنبلی و بیکاری متنفر بودند و فرمودند : خدایا از تنبلی و بیکاری به تو پناه می برم .
پیامبر فرمودند : خداوند جوان بیکار و کاهل را دوست ندارد ، در جامع الخبار صفحه290 آمده است روزی پیامبر یکی از یاران خود را دیدند و پرسیدند شغلت چیست ؟ گفت بیکارم ، حضرت فرمود سقط من عینی ،از چشم من افتاد . لذا انسان در کار و تولید باید نقش مؤثری را ایفا کند .
*مصرف در سبک زندگی :
اگر فردی بین درآمد و مصرفش توازن ایجاد کند در زندگی تنگ دست نمی شود- ولخرجی نمی کند با حساب خرج می کند از قیمت ها با خبر می شود به راحتی فریب نمی خورد ، عقل معاش یعنی توانایی مصرف معقول ، لذا اگر توانایی کسب درآمد و توانایی مصرف معقول در کنار هم قرار بگیرند همان عقل معاش است یعنی تقدیر معیشت و رعایت عقل معاش بخشی از کمال انسان تلقی شده است .
نکته مهمی در فرمایشات مقام معظم رهبری در بجنورد در خصوص سبک زندگی وجود داشته است که فرمودند اساس تمدن بر مصرف گرایی است غرب درصدد است با تولیدات متنوع ، بر مصرف گرایی بی اندازه تأکید کند گسترش مصرف گرایی زمینه ساز لغزش ها و فخر فروشی ها و تباهی و ناهنجاری ها است و عملا همه در یک مسابقه باطل قرار می گیرند در حالیکه پیامبر اکرم (ص) در میانه روی و اعتدال در مصرف تأکید داشتند و تقدیر معیشت را در کنار تفقه در دین قرار دادند و مصرف درست در زندگی را محصول یک برنامه ریزی دقیق عنوان فرمودند :عقل معاش با مصرف گرایی و لوکس گرایی هرگز تناسب ندارد و کسی که می خواهد به زندگی پیامبر اکرم اقتدا کند نباید در زندگی او مصرف گرایی و تجمل پرستی وجود داشته باشد . در سبک زندگی پیامبر (ص) باید مصرف با حفظ کرامت انسانی و حفظ عزت جامعه انسانی برقرار باشد – اگر مصرف گرایی تناسب با درآمد نداشته باشد یقینا با سعادت فرد در تضاد خواهد بود در حالیکه در اسلام دست دراز کردن نزد دیگری موجب خواری انسان است – اگر کسی درآمدی نداشته باشد برای نوکردن زندگی مجبور به قرض می شود و این لوکس گرایی همراه با بدهی ها و قرض های متعدد با عزت انسان تناسب ندارد .پیامبر (ص) فرمودند هیچ کسی با میانه روی گرفتار فقر نمی شود .
* جایگاه اعتقاد به رازق بودن خدا در سبک زندگی :
رزق به معنای عطا و بخشش مستمر است و از آنجا که بخشنده تمام مواهب در حقیقت خدا است و رازق به معنای حقیقی تنها بر او اطلاق می شود و اگر این کلمه در غیر مورد او بکار رود ، بدون شک جنبه مجازی دارد .
نکته مهم این است که آیات و روایات مربوط به معین بودن روزی در واقع ترمزی است روی افکار مردم حریص و دنیا پرست که برای تأمین زندگی به هر دری میزنند و هر ظلم و جنایتی را مرتکب می شوند به گمان اینکه اگر چنین نکنند زندگیشان تأمین نمی شود . آیات قرآن و روایات به این گونه افراد هشدار می دهد که بیهوده دست و پانکنند و از طریق نا معقول و      نا مشروع برای تهیه روزی تلاش ننمایند همین اندازه که آنها در طریق مشروع گام بگذارند و تلاش و کوشش کنند مطمئن باشند خداوند از این راه همه نیازمندیها آنها را تأمین می کند .



*نتیجه :
سبک زندگی با روش جدید یک مفهوم و وارداتی و عبارت غربی است ، سبک زندگی با تلقی جدید از آن خدمت کوتاهی در غرب دارد در حالیکه مفاهیم حیات در قرآن مبین قدمت زیاد اوست . در حالیکه مفهوم سبک زندگی ، ابعاد مختلفی از زندگی انسان را شامل می شود ، نوع توزیع وقت روزانه در زندگی ، نوع رابطه اجتماعی در حوزه های مختلف ، الگو مصرف ، خوراک ، پوشاک ، مسکن ، نوع هزینه و ... را شامل می شود . آنچه اسلام بر سبک زندگی کردن در تمامی ابعاد است ، اگر انسانها زندگی خود را بر سبک روش انبیاء و اولیاء الهی قرار دهند زندگی آنها با سبک خدایی معنا پیدا می کند و لاغیر .

        منابع :
 1- قرآن مجید
2- سنن النبی  ( علامه طباطبایی)
3- تفسیر نمونه ( آیت الله مکارم شیرازی)
4- مفاتیح الحیات ( آیت الله جوادی آملی)
5- هفته نامه افق حوزه ( اسفندماه 91)




:: بازدید از این مطلب : 985
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
این وبلاگ برای معرفی طایفه سادات صحیح النسب میرسالاری طراحی گردید .در این وبلاگ اداب ورسوم ،مطالب تاریخی،معرفی شخصیت هاو...........می پردازیم
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
نظر سنجی

نظر شمادرباره هیئت امنای امامزاده میرسالار(ع)

پیوندهای روزانه